Zelektryfikowany transport publiczny w całym mieście!

A row of BYD Co. electric buses sit parked at a public transportation hub in Shenzhen, China, on Wednesday, Sept. 20, 2017. China, the worlds biggest auto market, may have all buses powered by batteries by 2020 and all other vehicles will follow suit by 2030, BYD Chairman Wang Chuanfu predicts. Photographer: Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images

Nie da się, za Chiny Ludowe. Tak to się kiedyś u nas mówiło. 16 359 elektrycznych autobusów i 12 518 elektrycznych taksówek jeździ w mieście Shenzhen. Transport publiczny jest w 100% zelektryfikowany. Miasto zbudowało 501 stacji ładowania autobusów i 8 000 słupów ładujących.

Wszystkie autobusy w chińskim mieście Shenzhen posiadają dzisiaj napęd elektryczny. Autobus zostaje w pełni naładowany w ciągu dwóch godzin, a słupy ładowania mogą obsługiwać 300 autobusów dziennie – powiedział Guan Anguang podczas konferencji prasowej Komisji Transportu.

W Shenzhen autobusy elektryczne zużywają o 72,9 procent mniej energii niż autobusy z silnikami wysokoprężnymi. W ciągu roku autobusy mogłyby zaoszczędzić energię odpowiadającą 366 000 ton standardowego węgla, zastępując 345 000 ton paliwa i zmniejszając emisję dwutlenku węgla o 1,35 miliona ton. Natomiast e-taksówki pozwolą zaoszczędzić energię równą 119 000 ton standardowego węgla, zastępując 116 000 ton paliwa – donosi Shenzhen Daily.
Warto zaznaczyć, że już w tej chwili po Shenzhen jeździ ponad 12 5. tysiąca elektrycznych taksówek (62,5%). Planuje się, że do 2020 r. pozbędzie się pozostałych pojazdów napędzanych gazem.


W 2017 r. miasto przeznaczyło ponad 3,3 miliarda juanów (490 milionów USD) na zakup elektrycznych autobusów i budowę urządzeń do ładowania. Oczywiście całą inwestycję wsparły środki ze skarbu państwa. Cały projekt przekształcania transportu publicznego jest wynikiem rządowego programu czystej energii, obecnie udział bierze w nim 13 miast.!