{module_contentholder, name="wrz14_U70"} {module_contentholder, name="wrz14_U71"} {module_contentholder, name="wrz14_U76772"} {module_contentholder, name="wrz14_U88"}

ŠKODA SUPERB
80 LAT PO PREMIERZE

JUŻ W 1934 ROKU MODEL SUPERB MIAŁ BYĆ SAMOCHODEM LUKSUSOWYM PRODUKOWANYM SERYJNIE. BOGATE WYPOSAŻENIE OBEJMOWAŁO M.IN. 6-CYLINDROWY SILNIK Z CIĘŻARÓWKI, 4-STOPNIOWĄ SKRZYNIĘ BIEGÓW, INSTALACJĘ 12-VOLTOWĄ I HYDRAULICZNE HAMULCE WSZYSTKICH KÓŁ.

28 WRZ 22:45

ZIEMOWIT ZIEMKIEWICZ

ŹRÓDŁO: SKODA

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}

Superb pojawił się w dziejach Škody dokładnie przed 80 laty i był zwieńczeniem oferty modelowej. Samochód już wtedy miał emanować luksusem i prestiżem, adekwatnie do globalnie niełatwego pod względem ekonomicznym początku lat 30. XX wieku. Oznaczało to mniej więcej tyle, że samochód luksusowy miał stać się pojazdem seryjnym, w dużej mierze spójnym konstrukcyjnie z popularniejszymi modelami klas niższych.

Zaprezentowany w 1934 roku Superb (początkowo noszący dodatkowe oznaczenie liczbowe 640) miał zatem centralną rurę nośną, wahliwe półosie napędzające koła tylne, wzdłużnie umieszczony rzędowy silnik, nadwozie konstrukcji mieszanej oraz zunifikowaną przekładnię kierowniczą. Jak przystało na reprezentowaną klasę, Superb otrzymał pakiet dodatkowych, nowoczesnych rozwiązań, niedostępnych bądź osiągalnych wyłącznie za dopłatą w modelach niższych segmentów. W jego skład wchodziły m.in. 12-voltowa instalacja elektryczna, układ chłodzenia silnika z wymuszonym obiegiem cieczy, hydrauliczne hamulce wszystkich kół, 4-stopniowa przekładnia i przednie zawieszenie oparte o układ podwójnych wahaczy dla każdej ze stron.

640 Superb był dostępny w odmianach 6-miejscowej limuzyny (także z miękkim, zwijanym fragmentem dachu i przegrodą oddzielającą kierowcę), 2- bądź 4-drzwiowego sedana oferującego cztery miejsca, kabrioletu i sanitarki. Pod maską znajdował się rzędowy, 6-cylindrowy silnik wywodzący się wprost z rodziny jednostek napędowych pojazdów ciężarowych serii 206. Jednostka odznaczała się jednak ponadprzeciętną trwałością i łatwością obsługi. Standardowy Superb kosztował 61 900 koron, wobec minimum 80 000 koron żądanych za mniej nowoczesnego poprzednika (model 645), i 127 000 – za limuzynę 860 bez żadnego z dodatków.

W roku 1936 fabryka przedstawiła Superba II (Typ 902), różniącego się, prócz bardziej finezyjnej osłony chłodnicy, głównie silnikiem powiększonym z 2492 ccm do 2703 ccm (60 KM), a ostatecznie 2914 ccm (63 KM). Głównym powodem tych zmian były rosnące masy nadwozi specjalnych, przygotowywanych przez zewnętrzne firmy karoseryjne w oparciu o podwozia Škody.

Kolejne ulepszenia wprowadzono już w sezonie 1937, w modelu oznaczonym jako Typ 913. Prócz szeregu mechanicznych modyfikacji, pojazd otrzymał nowoczesną stylizację nadwozia, zgodną ze zmodernizowanym modelem Popular OHV i całkowicie nowym – Favorit. Częściowo zintegrowane z błotnikami reflektory i osłona chłodnicy uformowana „w strzałkę” stały się znakiem rozpoznawczym marki.

U schyłku 1938 roku zaprezentowano kolejną modyfikację flagowej limuzyny marki – Typ 924, z charakterystyczną, walcową osłoną chłodnicy i górnozaworowym silnikiem OHV. Zaprojektowany od podstaw, sześciocylindrowy silnik, o objętości 3137 ccm, odżegnywał się zdecydowanie od użytkowych korzeni poprzednika, wykorzystując innowacyjne, wymienne tuleje cylindrów. W oparciu o tę odmianę, sezon później, przedstawiono modyfikację oznaczoną jako Typ 919 – napędzaną doskonałym, widlastym silnikiem 8-cylindrowym.

Superb osiągnął status uznawanego pojazdu w segmencie limuzyn klasy wyższej ale działania wojenne w 1941 roku przezwały produkcję a nazwa Superb powróciła ponownie dopiero w roku 2001. Zgodnie z tradycją także tym razem oznaczała najbardziej reprezentacyjny model marki. Jak dotąd doczekaliśmy się dwóch generacji koncernowych Superbów: Typ 3U (2001-2008) i 3T (od 2008). W trzeciej, powoli zapowiadanej, historyczna nazwa z pewnością pozostanie niezmieniona.

ZOBACZ TAKŻE

comments powered by Disqus