•  

Piotr Lisowski

11 Gru 19:40

TEST:
Volkswagen Golf 2017

Volkswagen Golf, auto uważane za nudne i zachowawcze, zmienił się tak bardzo, że tylko nowa Honda Civic może się z nim równać w kategorii pt. nowoczesny wygląd. Co więcej Golf ma 150 KM, a przyspiesza do 100 km/h tak sprawnie, jak 182 konny Civic. Do tego dochodzą rewelacyjne multimedia i świetne wykonanie. Wady? Ciasny i drogi.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

Multimedia Golfa mogą być obsługiwane gestamiDlaczego warto wybrać Golfa?

Pierwsza rzecz, która mocno wyróżnia Golfa na tle konkurentów, to światła adaptacyjne. LED-owa jest pozycja - z przodu i z tyłu - ale to standard od lat. Tutaj jednak LED-owe są też światła mijania oraz drogowe. Ale to też standard w autach z tej klasy, może nie w podstawowym wyposażeniu, ale w tym nieco wyższym już tak.

Rewelacyjne światła LED

Różnica polega na tym, że w Golfie reflektory potrafią się dostosowywać do tego, co dzieje się na drodze. Jeżeli przed nami jedzie samochód, wtedy reflektory wciąż doświetlają oba pobocza - jak w trybie drogowym - jednocześnie nie świecąc w auta jadące przed nami. Dzięki temu widać znacznie więcej, niż w przypadku klasycznych LED-ów, więc jedzie się spokojniej i bezpieczniej.

Jest tylko jedno auto tej klasy, który ma podobnie działający system, czyli Opel Astra. W żadnym innym samochodzie o tych wymiarach nie widziałem jeszcze takiego bajeru, więc niewątpliwy plus dla Golfa.

Najlepsze multimedia

Kolejna sprawa to multimedia, mocno podkreślające, że Golf wyrósł już z stereotypowej opinii auta nudnego i zachowawczego. Kierowca ma do dyspozycji 2 ogromne ekrany. Pierwszy ma 12,3" cala i nazywa się Active Info Display. Zastąpił licznik, obrotomierz i całą resztę wskazówek znajdujących się zwykle za kierownicą. Żadna nowość, ja wiem, ale ekran Golfa jest tak dobrej jakości, że trudno mi wskazać auto, wyposażone w równie dobry wyświetlacz. Opel, Honda, Renault, Peugeot - wszystko co widziałem zostaje w tyle.

Drugi ekran ma 9 cali i znajduje się na konsoli centralnej. Również jest bardzo wyraźny, ma ponadprzeciętny kontrast - jest znakomity. Do tego obsługuje Android Auto oraz Apple CarPlay. Jest też nawigacja z korkami na żywo, choć działa trochę dziwnie, bo zamiast omijać korki, raczej mnie w nie kierowała. Ale nie jest to jakaś specjalna wtopa, bo tak samo zachowywała się nawigacja w Mercedesie E za 400 000 zł. Po prostu nie spotkałem jeszcze auta, w którym skuteczność omijania korków byłyby na takim poziomie, jak w Mapach Googlam, czy Yanosiku. Ale plus za chęci. Na otarcie łez, nawigacja korzysta ze zdjęć satelitarnych Google. Nic szczególnego to nie daje, poza tym że wygląda bardzo ładnie.

kamera cofania oferuje świetną jakość, nawet gdy pada deszczNudny i zachowawczy? No chyba nie

No i wreszcie wygląd zewnętrzny, o którym panuje stereotypowe przekonanie, że Golf jest dla ludzi bez zmysłu estetycznego, wyobraźni i polotu. Ale kurde - ten Golf wyglądał wystrzałowo. Każdy się za nim oglądał, lakier był w punkt, wszystko podkreślały ultra-nowocześnie wyglądające światła LED oraz dynamiczne linie karoserii.

No i felgi, niech ktoś mi pokaże ładniejsze felgi montowane fabrycznie w samochodzie tej klasy! To najbardziej nowocześnie wyglądający hatchback na rynku. A kto ciągle uważa inaczej, ten chyba nigdy nie widział na oczy Nissana Pulsara, albo nowego Hyundaia i30. Poza tym na uwagę zasługuje podświetlanie ambientowe w drzwiach oraz bardzo fajne materiały wykończeniowe.

Silnik i skrzynia

Silnik i skrzynia biegów nie są może dramatycznie lepsze od konkurencyjnych rozwiązań, ale i tak trzymają ponadprzeciętny poziom. Silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy 150 KM połączony został z 7 stopniowym, dwusprzęgłowym automatem DSG. Moment obrotowy wynoszący 250 Nm od 1500 obr./min pozwala naprawdę dynamicznie się rozpędzać. Komplet pasażerów również nie robił na aucie większego wrażenia, wciąż dało się sprawnie wyprzedzać ciężarówki.

Na papierze wygląda to tak, że 100 km/h pojawia się na liczniku po 8,2 sekundy. To znakomity czas, jak na 150 konny silnik. Identycznym wynikiem może pochwalić się 182 konny Civic X 5D, z 6 stopniowym manualem (jak i automatem CVT)!

W jakich aspektach Golf jest gorszy?

Jest ciasno. Mam 190 cm wzrostu i gdy siądę wygodnie za kierownicą, za mną nie zmieści się już nikt wysoki. Problem z miejscem na kolana jest dla mnie spory. Przestrzeni w środku brakuje, więc jeżeli jesteś koszykarzem, po prostu zamknij tą zakładkę w przeglądarce i poczytaj o jakimś innym samochodzie.

cyfrowe liczniki, proste w obsłudze, estetyczne i czytelneA wszystko to wynika z faktu, że Golf jest dosyć krótki. Ma tylko 4,26 m długości, czyli mniej więcej tyle, co Peugeot 308. Reszta konkurentów jest dłuższa. Hyundai i30 ma 4,34 m długości, Opel Astra - 4,37 m, nie wspominając już o olbrzymie pt. Honda Civic X 5D - 4,5 m. Na pocieszenie jest całkiem pakowny bagażnik - ma 380 litrów pojemności. Mniejszy bagażnik ma m.in. Opel Astra.

Zużycie paliwa. Wg wskazań komputera 182 konna Honda Civic X 5D, z silnikiem benzynowym 1.5, zużywała przy 140 km/h o litr mniej, niż Golf. I to pomimo, że Honda wyposażona była w 6 stopniowy manual, a Golf w 7 stopniową skrzynię DSG. W Golfie przy 90 km/h średni zużycie paliwa wynosiło 5 litrów na 100 km, a przy 140 km/h - 8 litrów na 100 km.

Ceny i podsumowanie

Cennik to naprawdę przedziwna sprawa, z czymś takim nie spotkałem się jeszcze w żadnym innym modelu, a w ostatnich latach przerobiłem ich grubo ponad 150. Chodzi o to, że kombinacji silników i skrzyń biegów jest nieprawdopodobnie dużo - aż 19.

Do tego dochodzą 3 różne standardy wyposażenia, które można wzbogacić o mnóstwo płatnych opcji. A to oznacza, że cena bazowa - wynosząca dla wersji 5 drzwiowej 69 750 zł - nie znaczy w sumie nic. Wersja Highline z 150 konnym silnikiem TSI kosztuje już 100 550 zł. Dorzucenie wyposażenia opisanego w tekście sprawia, że cena auta skacze do 148 570 zł. Dla porównania - na Civica 5D nie wydamy więcej, jak ok. 120 000 zł.

Nie zmienia to jednak faktu, że Golf robi Hondę Civic - jeżeli chodzi o jakość wykończenia i multimedia. A trzeba zaznaczyć, że nowy Civic to wyjątkowo udane auto. Z drugiej strony, Civic robi Golfa jak chce, jeżeli chodzi o miejsce w środku. Pytanie tylko czego oczekujemy od samochodu.

TESTY SAMOCHODÓW

Forum

O nas

Zostaw komentarz