proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}
{module_contentholder, name="paz14_U70"}

22 PAŹ 13:30

{module_contentholder, name="paz14_U71"}

PIOTR Z. MAREK

{module_contentholder, name="paz14_U76772"}

ŹRÓDŁO: SOLAROAD

{module_contentholder, name="paz14_U88"}

W Holandii uruchomiono pierwszą na świecie drogę
z ogniw fotowoltaicznych!

Budowa drogi kończy się właśnie w mieście Krommenie, 25 km od Amsterdamu. Panele słoneczne zamontowane w 100-metrowym odcinku wystarczą do zasilenia trzech gospodarstw domowych.

O pomyśle na drogi wykonane z paneli słonecznych pisaliśmy już w maju tego roku, przy okazji amerykańskiego projektu Solar Roadways. Jego twórcy trafili na portal Indiegogo, gdzie zebrali dwa razy więcej pieniędzy niż planowano – ponad 2,2 mln dolarów. Okazuje się jednak, że Holendrzy byli szybsi i właśnie kończą budowę testowego odcinka drogi rowerowej wykonanej z paneli słonecznych.

Wszystko odbywa się w mieście Krommenie, 25 km od Amsterdamu. Pracę nad ułożeniem fragmentu ścieżki zaczęły się 6. października i potrwają jeszcze dwa dni – do 24. października. Oficjalne uruchomienie testowego odcinka odbędzie się dopiero 12. listopada bieżącego roku. Budowany odcinek będzie miał ok. 70 metrów długości, a docelowo zostanie rozbudowany o kolejne 30 metrów. Wg twórców 100-metrowy odcinek umożliwi zasilenie 3 gospodarstw domowych.

Projekt został zrealizowany pomimo tego, że wiele osób krytykowało go jako niepraktyczny. Wszystko ze względu na teoretycznie duże straty energii wynikające z osadzania się brudu. Wg twórców zanieczyszczenia ograniczą uzysk energetyczny tylko o ok. 30 %. Tyle będzie różniło energię z drogi od tej z paneli słonecznych montowanych na dachach. Warto dodać, że droga powstaje z paneli o powierzchni 2,5 x 3,5 metra, a ogniwa znajdujące się wewnątrz osłonięte są warstwą szkła o grubości 1 cm.

Na stronie projektu możemy doczytać, że było to poprzedzone latami badań i tworzenia różnych prototypów, o czym przekonać możecie się słuchając materiału wideo zamieszczonego na samym dole. Twórcy tłumaczą, ze drogi solarne to znakomity sposób na pozyskiwanie energii. Gdyby wszystkie drogi w Holandii pokryć panelami słonecznymi, wystarczyłoby prądu dla każdego domu na terenie tego państwa. Wystarczyłoby jej także dla samochodów elektrycznych ładowanych indukcyjnie.

Konsorcjum stojące za projektem SolaRoads podkreśla, że celem jest stworzenie jak największej liczby takich dróg, co zapewni darmową energię elektryczną m.in. dla latarni ulicznych, świateł na skrzyżowaniach, domów, a nawet dla samochodów elektrycznych. Zainstalowany odcinek ma się zwrócić po 20 latach, jednak gdyby wszedł do masowej produkcji, mógłby się zwrócić w czasie 15 lat.

ZOBACZ TAKŻE

20 PAŹ 22:30

Hyundai znów chce udowodnić, że nie odstaje od zachodniej konkurencji. Dlatego w modelu i20 rozstaw osi zwiększył się o 45 mm, a we wnętrzu znajdziemy tylko materiały wysokiej jakości.

NOWY HYUNDAI i20
KOREAŃSKI RYWAL VW POLO

comments powered by Disqus