Nowe Audi A8

z systemem jazdy autonomicznej

Na Audi Summit w Barcelonie miała miejsce światowa premiera nowego Audi A8. Producent podkreśla, że to jeden z pierwszych na świecie samochodów produkcji seryjnej, stworzonych z myślą o automatycznej jeździe. Od roku 2018, Audi stopniowo będzie wdrażać w produkcji seryjnej elementy jazdy automatycznej, m.in. automatyczne parkowanie, automatyczny wjazd do garażu czy automatyczną jazdę w korkach.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama750"}

Piotr Lisowski

11 LIP 15:55

{module_contentholder, name="lip17_U359251_BP_infinity"}
{module_contentholder, name="lip17_U359266_BP_infinity"}
{module_contentholder, name="lip17_U359250_BP_infinity"}
{module_contentholder, name="lip17_U359268_BP_infinity"}

W informacji prasowej przeczytać możemy, że Audi A8 kreuje zupełnie nowy styl, który dla marki jest jutrzenką ery nowej stylistyki. A8 faktycznie wygląda dobrze, ale czy aż tak dramatycznie inaczej od innych modeli z niemieckiej oferty? Nie zmienia to faktu, że luksusowa limuzyna prezentuje się okazale, zarówno w klasycznej wersji o długości 5,17 m, jak też jako Audi A8 L z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm.

Masaż i ogrzewanie... stóp

Wnętrze Audi A8 bardziej przypomina przestronny apartament, niż wnętrze auta osobowego. W porównaniu do swych poprzedników, obie wersje karoserii znacznie się wydłużyły.

Najbardziej prestiżowe miejsce podróżowania nowym flagowym Audi znajduje się z tyłu, po prawej stronie. W Audi A8 L może to być dostępne opcjonalnie tzw. siedzenie relaksujące, z wieloma możliwościami regulacji i z podnóżkiem. W tym miejscu pasażer może ogrzewać i masować swe stopy, opierając je o tylną część siedzenia przedniego pasażera i mając możliwość wyboru kilku stopni działania tej funkcji.

Siedzący z tyłu pasażerowie mogą sterować m.in. nastrojowym oświetleniem Ambiente, nowymi lampkami do czytania HD Matrix i funkcją masażu oraz wykonywać prywatne rozmowy telefoniczne, wykorzystując osobny panel sterujący. Panel ten, czyli Rear Seat Remote z wyświetlaczem OLED, ma wymiary smartfona i przechowywany jest w środkowym podłokietniku, skąd można go w każdej chwili wyjąć.

Z przodu radykalnie zmieniła się koncepcja obsługi. Zrezygnowano tu z regulatora obrotowo-przyciskowego i z pola dotykowego - znanych dobrze z poprzedniego modelu. Tablica rozdzielcza jest w znacznym stopniu pozbawiona przycisków i włączników. Jej centrum to czarny, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala, który przed uruchomieniem jest właściwie niewidoczny i zlewa się z czarnym, błyszczącym otoczeniem.

Z kolei z drugiego wyświetlacza dotykowego, umieszczonego na konsoli tunelu środkowego, kierowca ma dostęp do obsługi klimatyzacji i funkcji komfortowych oraz ma możliwość wprowadzania na nim tekstu. Ponadto gdy kierowca wybierze jakąkolwiek funkcję na górnym, czy na dolnym wyświetlaczu, jej aktywacja potwierdzana jest słyszalnym i wyczuwalnym pod palcem kliknięciem. Klasyczne przyciski, wyglądające jakby były zrobione ze szkła, reagują w taki sam sposób.

Choć wiele osób jest przeciwnikiem zabierania kierowcom fizycznych przycisków, jednak Audi przekonuje że dzięki akustycznej i haptycznej reakcji zwrotnej funkcje obsługuje się wyjątkowo pewnie, intuicyjnie i szybko. Ponadto kierowca może aktywować w pojeździe wiele funkcji, wykorzystując do tego wyłącznie system sterowania naturalnym głosem. Kolejne nowatorskie rozwiązanie to zoptymalizowana nawigacja. Potrafi się ona uczyć na podstawie przejechanych wcześniej tras. Dzięki temu, kierowca otrzymuje inteligentne podpowiedzi co do szukanych celów.

Autonomiczna jazda

Nowe Audi A8 to także jeden z pierwszych na świecie seryjnie produkowanych samochodów stworzony z myślą o automatycznej jeździe. Funkcja automatycznej jazdy w korkach może przejąć zadania kierowcy w ruchu spowolnionym do maksymalnej prędkości 60 km/h na autostradach i na drogach szybkiego ruchu, na których bariery oddzielają przeciwne pasy ruchu. Audi, jako pierwszy producent samochodów na świecie, oprócz czujników radarowych, kamery z przodu pojazdu i czujników ultradźwiękowych, wykorzystuje do obserwowania otoczenia również skaner laserowy.

Funkcja automatycznej jazdy w korkach zarządza startem samochodu, przyspieszaniem, kierowaniem i hamowaniem. Kierowca nie musi już sprawować nieustannego nadzoru nad pojazdem. Może na długo zdjąć ręce z kierownicy i w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, oddać się czynnościom, które można wykonywać w pojeździe, np. oglądać pokładową TV. Wprowadzenie systemu automatycznej jazdy w korkach wymaga uwzględnienia lokalnych zasad funkcjonowania poszczególnych aplikacji i systemu kontroli. Należy mieć na uwadze stosowanie na świecie różnych procedur zatwierdzania i wynikających z nich terminów. Z tych względów system ten będzie wprowadzany sukcesywnie w kolejnych krajach.

Funkcja automatycznego parkowania (Audi AI remote parking pilot) oraz funkcja automatycznego wjazdu do garażu (Audi AI remote garage pilot steer), pod nadzorem kierowcy samoczynnie wprowadzają model A8 na miejsce parkingowe lub do garażu oraz go stamtąd wyprowadzają. Podczas tych manewrów, kierowca nie musi w ogóle siedzieć w pojeździe

Silniki

Nowe Audi A8 pojawi się na rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik wysokoprężny ma moc 286 KM, a benzynowy – 340 KM. Dwie jednostki ośmiocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 435 KM i 4.0 TFSI o mocy 460 KM, pojawią się nieco później. Ekskluzywnym, topowym silnikiem będzie tu jednostka W12 o pojemności skokowej 6 litrów.

Wszystkie pięć silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: po pierwsze z chłodzonym wodą alternatorem - rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika mild hybrid (ang. MHEV – mild hybrid electric vehicle) umożliwia „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika.

W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie modelu Audi A8 L e-tron quattro z mocnym napędem hybrydowym typu plug-in. Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generują moc systemową 449 KM i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię elektryczną wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy. Opcjonalnie będzie można ładować go bezprzewodowo, z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.

Nowe Audi A8 i A8 L pojawią się na rynku późną jesienią 2017 roku. Ceny nie zostały jeszcze ujawnione. Wiemy za to, że obecnie dostępna generacja kosztuje od 381 400 zł za podstawową wersję, aż do 738 600 zł za odmianę S8 plus. Oczywiście plus wyposażenie dodatkowe.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

{module_contentholder,name="reklama300"}