Nowa Kia Soul – dla Europy tylko elektryk. Po ilu głębszych Ci się spodoba?

Choć jest dopiero 10 lat na rynku, to doczekała się już trzeciej generacji. Na trwającym właśnie Salonie w Los Angeles Kia przedstawiła najnowsze wcielenie swojego najoryginalniejszego samochodu. Miejski crossover Soul wygląda kosmicznie, jak nigdy wcześniej. W Europie – tylko w wariancie elektrycznym.

Gdy Kia Soul debiutowała w 2008 roku, była reprezentantką niszowego i mało znanego segmentu miejskich crossoverów. Dziś, samochody tego rodzaju obecne są w ofertach większości producentów, a w klasie dalej robi się coraz ciaśniej. Pomimo tego, Kia w zręczny sposób zachowała jednak unikalny styl swojego modelu i nie przestaje szokować.

Prekursor

Choć Soul istnieje dopiero od 10 lat, to w ciągu dekady doczekaliśmy się aż 2 generacji tego oryginalnego auta. Obecne wcielenie, które zadebiutowało w połowie 2013 roku, równie szybko co prekursor szykuje się właśnie na emeryturę. W Los Angeles debiutuje właśnie trzecia generacja, która szokuje wyglądem jak nigdy.

Nowy Soul zachował pudełkowate i specyficzne proporcje poprzednika, idąc jednak w kierunku radykalnej awangardy. Przód zdobią teraz dwa paski oświetlenia. Pierwszy, węższy, to diody do jazdy dziennej płynnie przechodzące w chromowaną linię pod maską.

Drugie to klasyczne reflektory. Co ciekawe, w nowym Soulu próżno szukać charakterystycznego dla Kii grilla – samochód ten jest odmieńcem pod każdym względem.

Awangardowy design, poprawny kokpit

Podobnie sprawy mają się z tyłu. Lampy zyskały bardziej finezyjny kształt przypominający wielkie bumerangi. Czerwony plastik „pociągnięto” przez szerokość całej tylnej szyby, przez co sprawia to efekt, jakby lampy stanowiły jedną całość i otaczały klapę bagażnika.

W środku, dla odmiany zmieniło się niewiele. Na tle poprzednika przemodelowano tylko kształt przyrządów na bardziej krągły i zamontowano większy, 10,25-calowy ekran dotykowy. Jakość materiałów wykończeniowych ma być teraz z wyższej, niż dotychczas, półki.

W USA nowy Soul będzie dostępny aż w 3 wersjach stylistycznych – sportowej, „SUV-o podobnej” oraz wariancie EV, czyli elektrycznym.

W Europie – tylko jako elektryk

W kwestii wersji silnikowych nie ma co się specjalnie rozwodzić. Niezależnie od rodzaju silnika, dostępne będą one tylko dla klientów za Oceanem. W Europie, nowy Soul trafi do salonów jedynie w wariancie elektrycznym. Skąd taka zmiana?

Otóż w międzyczasie, w połowie zeszłego roku, na rynek trafił crossover Stonic – ponoć, lepiej skrojony pod europejskie gusta. Aby nie tworzyć wewnętrznej konkurencji, Kia przyjmuje porządek. Stonic jest od napędu spalinowego, a Soul od napędu elektrycznego. I wszystko jasne.

Kiedy w Polsce?

Soul EV wyposażony jest w akumulator o mocy 64 kWh, a silnik elektryczny generuje łączną moc 201 KM. Ciekawią Was osiągi? Nas też, ale Kia niestety jeszcze nie pochwaliła się ani prędkością maksymalną, ani przyspieszeniem, ani nawet zasięgiem.

Wiadomo tylko tyle, że Soul EV wyposażony będzie w system szybkiego ładowania. Technicznie będzie krewnym Hyundaia Kona Electric.

Sprzedaż w Polsce powinna ruszyć wiosną przyszłego roku.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Nowa Kia Soul – dla Europy tylko elektryk. Po ilu głębszych Ci się spodoba?
Nowa Kia Soul – dla Europy tylko elektryk. Po ilu głębszych Ci się spodoba?
Nowa Kia Soul – dla Europy tylko elektryk. Po ilu głębszych Ci się spodoba?

Choć jest dopiero 10 lat na rynku, to doczekała się już trzeciej generacji. Na trwającym właśnie Salonie w Los Angeles Kia przedstawiła najnowsze wcielenie swojego najoryginalniejszego samochodu. Miejski crossover Soul wygląda kosmicznie, jak nigdy wcześniej. W Europie – tylko w wariancie elektrycznym.

Gdy Kia Soul debiutowała w 2008 roku, była reprezentantką niszowego i mało znanego segmentu miejskich crossoverów. Dziś, samochody tego rodzaju obecne są w ofertach większości producentów, a w klasie dalej robi się coraz ciaśniej. Pomimo tego, Kia w zręczny sposób zachowała jednak unikalny styl swojego modelu i nie przestaje szokować.

Prekursor

Choć Soul istnieje dopiero od 10 lat, to w ciągu dekady doczekaliśmy się aż 2 generacji tego oryginalnego auta. Obecne wcielenie, które zadebiutowało w połowie 2013 roku, równie szybko co prekursor szykuje się właśnie na emeryturę. W Los Angeles debiutuje właśnie trzecia generacja, która szokuje wyglądem jak nigdy.

Nowy Soul zachował pudełkowate i specyficzne proporcje poprzednika, idąc jednak w kierunku radykalnej awangardy. Przód zdobią teraz dwa paski oświetlenia. Pierwszy, węższy, to diody do jazdy dziennej płynnie przechodzące w chromowaną linię pod maską.

Drugie to klasyczne reflektory. Co ciekawe, w nowym Soulu próżno szukać charakterystycznego dla Kii grilla – samochód ten jest odmieńcem pod każdym względem.

Awangardowy design, poprawny kokpit

Podobnie sprawy mają się z tyłu. Lampy zyskały bardziej finezyjny kształt przypominający wielkie bumerangi. Czerwony plastik „pociągnięto” przez szerokość całej tylnej szyby, przez co sprawia to efekt, jakby lampy stanowiły jedną całość i otaczały klapę bagażnika.

W środku, dla odmiany zmieniło się niewiele. Na tle poprzednika przemodelowano tylko kształt przyrządów na bardziej krągły i zamontowano większy, 10,25-calowy ekran dotykowy. Jakość materiałów wykończeniowych ma być teraz z wyższej, niż dotychczas, półki.

W USA nowy Soul będzie dostępny aż w 3 wersjach stylistycznych – sportowej, „SUV-o podobnej” oraz wariancie EV, czyli elektrycznym.

W Europie – tylko jako elektryk

W kwestii wersji silnikowych nie ma co się specjalnie rozwodzić. Niezależnie od rodzaju silnika, dostępne będą one tylko dla klientów za Oceanem. W Europie, nowy Soul trafi do salonów jedynie w wariancie elektrycznym. Skąd taka zmiana?

Otóż w międzyczasie, w połowie zeszłego roku, na rynek trafił crossover Stonic – ponoć, lepiej skrojony pod europejskie gusta. Aby nie tworzyć wewnętrznej konkurencji, Kia przyjmuje porządek. Stonic jest od napędu spalinowego, a Soul od napędu elektrycznego. I wszystko jasne.

Kiedy w Polsce?

Soul EV wyposażony jest w akumulator o mocy 64 kWh, a silnik elektryczny generuje łączną moc 201 KM. Ciekawią Was osiągi? Nas też, ale Kia niestety jeszcze nie pochwaliła się ani prędkością maksymalną, ani przyspieszeniem, ani nawet zasięgiem.

Wiadomo tylko tyle, że Soul EV wyposażony będzie w system szybkiego ładowania. Technicznie będzie krewnym Hyundaia Kona Electric.

Sprzedaż w Polsce powinna ruszyć wiosną przyszłego roku.