Cyfrowe deski rozdzielcze w autach z ubiegłego wieku, jak wyobrażano sobie przyszłość

Cyfrowy panel ze sterowaniem dotykowym oraz ekran zamiast zegarów, staje się standardem w dzisiejszych autach. Kiedyś to była jednak daleka przyszłość, ale też całkiem śmiałe wizje projektantów oraz inżynierów.  W artykule prezentujemy 9 kokpitów, które zadziwiały swoją nowoczesnością. Nie były to tylko koncepty i auta w małych seriach, wystarczy przypomnieć Opla Kadetta GSi, którego główna konsola (w moich czasach) była obiektem westchnień fanów motoryzacji.

Tundra. Koncepcyjny wóz od Volvo wymyślony pod koniec lat 70-tych. Tak wyobrażano sobie deske samochodu w przyszłości. Projekt odsprzedano Citroënowi.
Pierwszy cyfrowy wyświetlacz z Francji. Renault 11 TSE Electronic z 1983 roku. Ładny jak na tamte czasy ekran nie idzie w parze ze środkową konsolą.

 

Peugeot Quasar – jako baza posłużył tutaj turbodoładowany model B-Monster 205 T16 o mocy 600 KM. Wygląda jak kokpit ze Star Treka.

 

Kokpit Lamborghini Athon zaprojektowany przez Bertone, podobny miał Volvo Tundra (ten sam autor). Wyświetlacz opracowany przez Veglię miał nawet funkcję dotykową.

 

Citroën BX. Specjalny model Digit był dostępny również w produkcji seryjnej. Na środkowym ekranie wyświetlana była prędkość. Po obu stronach kontroli ostrzegawcze oraz informacyjne.

 

Buick Riviera z 1986 roku jako pierwszy samochód w seryjnej produkcji został wyposażony w ekran dotykowy (Graphic Control Center). Przy jego pomocy można było sterować radiem i klimatyzacją.

 

Chevrolet Camaro Berlinetta w wersji z cyfrowym kokpitem nazywanym Digital Camaro lub Starship Camaro. Działające satelity przypominały wyobrażenia kokpitu statku kosmicznego z ówczesnych produkcji SF.

 

Aston Martin Lagonda I produkowany był w latach 1978 – 1985[2]. Wyprodukowano jedynie 645 egzemplarzy. Od 2014 roku trwają prace nad drugą generacją modelu.
BMW Z22 to koncept z 1999 roku. Wyraźnie widać jak zmieniały się pomysły na lokalizacje głównego panelu sterującego. Tutaj jest on zamieszczony już pośrodku.

 

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Cyfrowe deski rozdzielcze w autach z ubiegłego wieku, jak wyobrażano sobie przyszłość
Cyfrowe deski rozdzielcze w autach z ubiegłego wieku, jak wyobrażano sobie przyszłość
Cyfrowe deski rozdzielcze w autach z ubiegłego wieku, jak wyobrażano sobie przyszłość

Cyfrowy panel ze sterowaniem dotykowym oraz ekran zamiast zegarów, staje się standardem w dzisiejszych autach. Kiedyś to była jednak daleka przyszłość, ale też całkiem śmiałe wizje projektantów oraz inżynierów.  W artykule prezentujemy 9 kokpitów, które zadziwiały swoją nowoczesnością. Nie były to tylko koncepty i auta w małych seriach, wystarczy przypomnieć Opla Kadetta GSi, którego główna konsola (w moich czasach) była obiektem westchnień fanów motoryzacji.

Tundra. Koncepcyjny wóz od Volvo wymyślony pod koniec lat 70-tych. Tak wyobrażano sobie deske samochodu w przyszłości. Projekt odsprzedano Citroënowi.
Pierwszy cyfrowy wyświetlacz z Francji. Renault 11 TSE Electronic z 1983 roku. Ładny jak na tamte czasy ekran nie idzie w parze ze środkową konsolą.

 

Peugeot Quasar – jako baza posłużył tutaj turbodoładowany model B-Monster 205 T16 o mocy 600 KM. Wygląda jak kokpit ze Star Treka.

 

Kokpit Lamborghini Athon zaprojektowany przez Bertone, podobny miał Volvo Tundra (ten sam autor). Wyświetlacz opracowany przez Veglię miał nawet funkcję dotykową.

 

Citroën BX. Specjalny model Digit był dostępny również w produkcji seryjnej. Na środkowym ekranie wyświetlana była prędkość. Po obu stronach kontroli ostrzegawcze oraz informacyjne.

 

Buick Riviera z 1986 roku jako pierwszy samochód w seryjnej produkcji został wyposażony w ekran dotykowy (Graphic Control Center). Przy jego pomocy można było sterować radiem i klimatyzacją.

 

Chevrolet Camaro Berlinetta w wersji z cyfrowym kokpitem nazywanym Digital Camaro lub Starship Camaro. Działające satelity przypominały wyobrażenia kokpitu statku kosmicznego z ówczesnych produkcji SF.

 

Aston Martin Lagonda I produkowany był w latach 1978 – 1985[2]. Wyprodukowano jedynie 645 egzemplarzy. Od 2014 roku trwają prace nad drugą generacją modelu.
BMW Z22 to koncept z 1999 roku. Wyraźnie widać jak zmieniały się pomysły na lokalizacje głównego panelu sterującego. Tutaj jest on zamieszczony już pośrodku.