To już koniec – 18 samochodów, które znikają z produkcji po 2018 roku

Coś się kończy, coś się zaczyna. Zasada ta dobrze działa w motoryzacji, która działa niczym żywy organizm. Co roku rynek zalewają dziesiątki nowych samochodów, a w międzyczasie – równie tyle z niego znika. Obecny rok to przesilenie, bowiem kończy w nim karierę wiele popularnych aut. Które pożegnamy po 2018 roku trwale, a które odrodzą się na nowo?

Każdy samochód ma swój staż życiowy, który średnio trwa mniej więcej od 6 do 8 lat. Niektóre tę granicę naginają w dół, a niektóre – w górę. W tym roku składa się, że końca dobiega kariera wielu popularnych samochodów w “średnim wieku”. Wiele z nich ustępuje na rzecz następcy, jednak niektórych – już nigdy nie zobaczymy. Część właśnie jest wycofywana z produkcji, część się już do tego szykuje, a część – pociągnie jeszcze te kilka miesięcy przyszłego roku. Poznajmy samochody, dla których 2018 rok jest ostatnim pełnym lub częściowym rokiem obecności na rynku.

1. Toyota Auris


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: Toyota Corolla XII

Po 6 latach produkcji nadchodzi czas na kompaktowego hatchbacka Toyoty. Następca już jest gotowy i początkowo miał być trzecią generacją Aurisa, jednak miesiąc temu Toyota zmieniła zdanie. Nowy model ponownie będzie się nazywać Corolla i tym razem pod tym imieniem będzie oferowana cała, jednolicie wyglądająca rodzina – hatchback, kombi i sedan. Początek sprzedaży w styczniu.

2. Alfa Romeo MiTo


Rok debitu: 2008
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

Nastąpiło to, co było wiadome od kilku lat – Alfa Romeo wycofuje MiTo i nie otrzyma ono następcy. Miejski hatchback zadebiutował w 2008 roku i przez 10 lat produkcji zdążył się poważnie zestarzeć. Produkcja już stanęła, a ostatnie, pozostałe egzemplarze można jeszcze kupić u dealerów przez najbliższe kilka miesięcy.

3. BMW serii 3 (F30)


Rok debitu: 2011
Rok wycofania z produkcji: 2018 (sedan) i 2019 (kombi)
Następca: BMW serii 3 (G20)

Po 7 latach rynkowego stażu nadchodzi czas na obecne wcielenie serii 3, które coraz bardziej pokrywa się kurzem. Jego produkcja właśnie dobiega końca, a do salonów dostarczane są już ostatnie egzemplarze wersji sedan. Nowy model otrzyma kod fabryczny G20 i zostanie zaprezentowany już w najbliższy wtorek, 2 października. Do czasu prezentacji wersji kombi, dotychczasowy model będzie wytwarzany jeszcze przez kilka miesięcy 2019 roku.

4. Fiat Punto


Rok debitu: 2005
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

To i tak cud, że ten samochód wytrzymał tyle czasu na rynku. Po 13 latach produkcji, Fiat definitywnie kończy z produkcją wiekowego Punto, znanego wcześniej jako Punto Evo i Grande Punto. Pomimo setek spekulacji co do następcy, ostatecznie nie zostanie on zaprezentowany, a Fiat – wycofuje się z segmentu B. Produkcja Punto zakończyła się w sierpniu, a ostatnie egzemplarze można jeszcze kupić w salonach. Jedynym subkompaktem w gamie zostanie crossover, 500X.

5. Toyota Verso


Rok debitu: 2009
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

To taki samochód jeszcze można było kupić? Tak, można było jeszcze wiosną tego roku. Wysłużony kompaktowy minivan, o którym świat zapomniał, produkowano nieprzerwanie przez 9 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło, na przykład – ludzie przestali kupować tyle podobnego rodzaju aut, co kiedyś. Verso zniknęło z gamy bez następcy, a obecnie jedynym nie-osobowym kompaktem jest, a jakżeby inaczej, crossover C-HR. Notabene, wielki rynkowy hit.

6. Volkswagen Golf VII


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Volkswagen Golf VIII

Od czasu 3. generacji z 1992 roku, żadnego Golfa nie produkowano tak długo. Obecny model zadebiutował we wrześniu 2012, a następca jest już prawie gotowy – zadebiutuje w czerwcu 2019 roku. Entuzjaści obecnego wcielenia mogą zatem kupić jeszcze nowy model, co najmniej, przez najbliższe 9 miesięcy. Na pewno zabraknie wersji 3-drzwiowej, a ponoć – rozważa się też wycofanie wariantu kombi.

7. Seat Leon III


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Seat Leon IV

Największy hit Seata ostatnich lat nadal wygląda świetnie, choć jego premiera miała miejsce już ponad 6 lat temu. Kompaktowy hatchback produkowany będzie jeszcze co najmniej do lata przyszłego roku, kiedy to zadebiutuje następca. Zmiany będą ewolucyjne, a wersja kombi powinna zadebiutować jeszcze w tym samym roku.

8. Skoda Octavia III


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: przełom 2019 i 2020
Następca: Skoda Octavia IV

Obecne wcielenie Octavii wprawdzie dopiero co przeszło lifting, jednak konstrukcja czeskiego bestsellera powoli się starzeje. Obecna, produkowana jest od grudnia 2012 roku, a do linii horyzontu zbliża się już czwarte wcielenie. Debiut spodziewany jest na koniec 2019 roku, przy okazji którego mają zniknąć kontrowersyjne, czterookie reflektory.

9. Toyota Avensis


Rok debitu: 2008
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: Toyota Camry

Gama produktowa Toyoty przechodzi obecnie wielkie porządki, a to ich kolejna ofiara. Avensis to prawdziwy dinozaur w ofercie i powoli szykuje się do ustąpienia z rynku po 10 latach od debiutu. Właśnie kończy się produkcja tego modelu w brytyjskich zakładach marki, po czym nazwa “Avensis” ma przejść do historii. Japończycy chcą jednak dać coś w zamian – na początku 2019 roku do sprzedaży trafi najnowsza generacja Camry, pierwszy raz w Europie od 14 lat!

10. Opel Corsa E


Rok debitu: 2014
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Opel Corsa F

Staż rynkowy obecnej generacji Corsy nie jest zbyt długi. Gdy jednak weźmiemy pod uwagę, że to tak na prawdę zmodernizowany poprzednik z 2006 roku, to widać, jak bardzo to przestarzała konstrukcja. Debiut nowego modelu, na skutek zawirowań po przejęciu przez PSA, nadejdzie z opóźnieniem, dokładnie w połowie 2019 roku.

11. Nissan Pulsar


Rok debitu: 2014
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

Nissan chciał spróbować po raz kolejny z oferowaniem kompaktowego hatchbacka w Europie, jednak okazało się to sromotną porażką. Pulsar już w kwietniu 2017 roku został wycofany ze sprzedaży w Polsce, a jego produkcja oficjalnie dobiegła końca w tym miesiącu. Następca? Po co, skoro doskonale sprzedaje się tej samej wielkości crossover Qashqai.

12. Skoda Rapid


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: nowy kompaktowy model

Przedstawiony w 2012 roku model Rapid okazuje się być jednorazowym eksperymentem. Zarówno liftback z pogranicza segmentu B i C, jak i kompaktowy hatchback Spaceback wiosną przyszłego roku znikną ze sprzedaży. Zastąpi je jeden, zupełnie nowy model o nieznanej jeszcze nazwie (spekuluje się powrót emblematów Favorit lub Felicia). Zadebiutuje w połowie roku.

13. Renault Clio IV


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Renault Clio V

Choć obecne wcielenie Clio to jeden z najlepiej wyglądających miejskich hatchbacków na rynku, to i jego czas dobiega końca. Przedstawiona w lipcu 2012 roku czwarta generacja zrobi miejsce następcy już w pierwszej połowie przyszłego roku. Zmiany, mają być ewolucyjne. W końcu szkoda psuć sprzedaż jednego, z liderów segmentu. Jeżeli chcecie kupić obecny model, trzeba się śpieszyć.

14. Peugeot 208


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Peugeot 208 II

Także i 208 po 6 latach produkcji szykuje się na emeryturę. Druga generacja, która jest już testowana na publicznych drogach, ma zadebiutować wiosną przyszłego roku. Tym razem, mały Peugeot ma być większy, dojrzalszy i pozbawiony 3-drzwiowej odmiany. Obecne wcielenie 208 będzie dostępne w salonach jeszcze, prawdopodobnie, do kwietnia-maja 2019.

14. Opel Zafira


Rok debitu: 2011
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak/Opel Grandland X

Kolejny producent wycofuje się z oferowania minivanów. Po Merivie, którą zastąpił crossover Crossland X, także i Zafira szykuje się do rynkowej emerytury na rzecz zmiany priorytetów. Produkowana od 2011 roku trzecia generacja jest jeszcze obecna w salonach, ale Opel już teraz ogłosił, że model nie będzie już kontynuowany w 2019 roku. Formalnie następcy brak, jednak rolę Zafiry ma teraz już samodzielnie przejąć model Grandland X produkowany od zeszłego roku.

15. Lexus GS


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Lexus ES

Bieżącego lata nastąpiła zmiana warty na stanowisku sedana klasy średniej-wyższej. Zamiast modelu GS, teraz oferowana jest najnowsza generacja ES-a. Ten pierwszy już w kwietniu zniknął z salonów w Europie, a na innych rynkach ma być wygaszony w przyszłym roku. Szansę na następcę nikłe, a jeśli już, to na pewno nie pojawi się on w Europie.

16. Nissan Juke


Rok debitu: 2010
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Nissan Juke II

Chciałoby się powiedzieć – wreszcie. Po 8 latach produkcji Nissan potwierdził wreszcie, kiedy zadebiutuje druga generacja wysłużonego Juke’a. Następca bestsellerowego crossovera zostanie przedstawiony w połowie przyszłego roku, a obecny model powinien być jeszcze w salonach co najmniej do końca przyszłych wakacji.

17. Hyundai i40


Rok debitu: 2011
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Hyundai i40 II/Sonata

Popyta na samochody klasy średniej spada, dlatego kolejny producent planuje wycofać model opracowany specjalnie dla jednego kontynentu i chce zastąpić go autem światowym. Wysłużone i40, produkowane od 7 lat, ma zniknąć z rynku w przyszłym roku. W jego miejsce zadebiutuje zupełnie nowy model, który np. w USA będzie pełnić rolę nowej Sonaty, a w Europie – może przywrócić tę nazwę do użytku po prawie dekadzie przerwy.

18. Kia Venga


Rok debitu: 2009
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: brak/Kia Stonic

Aż dziwne, że ten samochód jest jeszcze produkowany. Przedstawiona jesienią 2009 roku Venga to najstarszy model w ofercie Kii i nie da się ukryć – jej czas powoli przemija. W zeszłym roku zadebiutował miejski crossover Stonic, który wbrew oczekiwaniom nie wyparł z oferty Vengi. Wszystko wskazuje jednak na to, że w przyszłym roku ostatecznie zniknie ona z oferty bez bezpośredniego następcy. Podobny los spotkać może bliźniaczego Hyundaia ix20.

zdjęcia: Autocar

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

To już koniec – 18 samochodów, które znikają z produkcji po 2018 roku
To już koniec – 18 samochodów, które znikają z produkcji po 2018 roku
To już koniec – 18 samochodów, które znikają z produkcji po 2018 roku

Coś się kończy, coś się zaczyna. Zasada ta dobrze działa w motoryzacji, która działa niczym żywy organizm. Co roku rynek zalewają dziesiątki nowych samochodów, a w międzyczasie – równie tyle z niego znika. Obecny rok to przesilenie, bowiem kończy w nim karierę wiele popularnych aut. Które pożegnamy po 2018 roku trwale, a które odrodzą się na nowo?

Każdy samochód ma swój staż życiowy, który średnio trwa mniej więcej od 6 do 8 lat. Niektóre tę granicę naginają w dół, a niektóre – w górę. W tym roku składa się, że końca dobiega kariera wielu popularnych samochodów w “średnim wieku”. Wiele z nich ustępuje na rzecz następcy, jednak niektórych – już nigdy nie zobaczymy. Część właśnie jest wycofywana z produkcji, część się już do tego szykuje, a część – pociągnie jeszcze te kilka miesięcy przyszłego roku. Poznajmy samochody, dla których 2018 rok jest ostatnim pełnym lub częściowym rokiem obecności na rynku.

1. Toyota Auris


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: Toyota Corolla XII

Po 6 latach produkcji nadchodzi czas na kompaktowego hatchbacka Toyoty. Następca już jest gotowy i początkowo miał być trzecią generacją Aurisa, jednak miesiąc temu Toyota zmieniła zdanie. Nowy model ponownie będzie się nazywać Corolla i tym razem pod tym imieniem będzie oferowana cała, jednolicie wyglądająca rodzina – hatchback, kombi i sedan. Początek sprzedaży w styczniu.

2. Alfa Romeo MiTo


Rok debitu: 2008
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

Nastąpiło to, co było wiadome od kilku lat – Alfa Romeo wycofuje MiTo i nie otrzyma ono następcy. Miejski hatchback zadebiutował w 2008 roku i przez 10 lat produkcji zdążył się poważnie zestarzeć. Produkcja już stanęła, a ostatnie, pozostałe egzemplarze można jeszcze kupić u dealerów przez najbliższe kilka miesięcy.

3. BMW serii 3 (F30)


Rok debitu: 2011
Rok wycofania z produkcji: 2018 (sedan) i 2019 (kombi)
Następca: BMW serii 3 (G20)

Po 7 latach rynkowego stażu nadchodzi czas na obecne wcielenie serii 3, które coraz bardziej pokrywa się kurzem. Jego produkcja właśnie dobiega końca, a do salonów dostarczane są już ostatnie egzemplarze wersji sedan. Nowy model otrzyma kod fabryczny G20 i zostanie zaprezentowany już w najbliższy wtorek, 2 października. Do czasu prezentacji wersji kombi, dotychczasowy model będzie wytwarzany jeszcze przez kilka miesięcy 2019 roku.

4. Fiat Punto


Rok debitu: 2005
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

To i tak cud, że ten samochód wytrzymał tyle czasu na rynku. Po 13 latach produkcji, Fiat definitywnie kończy z produkcją wiekowego Punto, znanego wcześniej jako Punto Evo i Grande Punto. Pomimo setek spekulacji co do następcy, ostatecznie nie zostanie on zaprezentowany, a Fiat – wycofuje się z segmentu B. Produkcja Punto zakończyła się w sierpniu, a ostatnie egzemplarze można jeszcze kupić w salonach. Jedynym subkompaktem w gamie zostanie crossover, 500X.

5. Toyota Verso


Rok debitu: 2009
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

To taki samochód jeszcze można było kupić? Tak, można było jeszcze wiosną tego roku. Wysłużony kompaktowy minivan, o którym świat zapomniał, produkowano nieprzerwanie przez 9 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło, na przykład – ludzie przestali kupować tyle podobnego rodzaju aut, co kiedyś. Verso zniknęło z gamy bez następcy, a obecnie jedynym nie-osobowym kompaktem jest, a jakżeby inaczej, crossover C-HR. Notabene, wielki rynkowy hit.

6. Volkswagen Golf VII


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Volkswagen Golf VIII

Od czasu 3. generacji z 1992 roku, żadnego Golfa nie produkowano tak długo. Obecny model zadebiutował we wrześniu 2012, a następca jest już prawie gotowy – zadebiutuje w czerwcu 2019 roku. Entuzjaści obecnego wcielenia mogą zatem kupić jeszcze nowy model, co najmniej, przez najbliższe 9 miesięcy. Na pewno zabraknie wersji 3-drzwiowej, a ponoć – rozważa się też wycofanie wariantu kombi.

7. Seat Leon III


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Seat Leon IV

Największy hit Seata ostatnich lat nadal wygląda świetnie, choć jego premiera miała miejsce już ponad 6 lat temu. Kompaktowy hatchback produkowany będzie jeszcze co najmniej do lata przyszłego roku, kiedy to zadebiutuje następca. Zmiany będą ewolucyjne, a wersja kombi powinna zadebiutować jeszcze w tym samym roku.

8. Skoda Octavia III


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: przełom 2019 i 2020
Następca: Skoda Octavia IV

Obecne wcielenie Octavii wprawdzie dopiero co przeszło lifting, jednak konstrukcja czeskiego bestsellera powoli się starzeje. Obecna, produkowana jest od grudnia 2012 roku, a do linii horyzontu zbliża się już czwarte wcielenie. Debiut spodziewany jest na koniec 2019 roku, przy okazji którego mają zniknąć kontrowersyjne, czterookie reflektory.

9. Toyota Avensis


Rok debitu: 2008
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: Toyota Camry

Gama produktowa Toyoty przechodzi obecnie wielkie porządki, a to ich kolejna ofiara. Avensis to prawdziwy dinozaur w ofercie i powoli szykuje się do ustąpienia z rynku po 10 latach od debiutu. Właśnie kończy się produkcja tego modelu w brytyjskich zakładach marki, po czym nazwa “Avensis” ma przejść do historii. Japończycy chcą jednak dać coś w zamian – na początku 2019 roku do sprzedaży trafi najnowsza generacja Camry, pierwszy raz w Europie od 14 lat!

10. Opel Corsa E


Rok debitu: 2014
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Opel Corsa F

Staż rynkowy obecnej generacji Corsy nie jest zbyt długi. Gdy jednak weźmiemy pod uwagę, że to tak na prawdę zmodernizowany poprzednik z 2006 roku, to widać, jak bardzo to przestarzała konstrukcja. Debiut nowego modelu, na skutek zawirowań po przejęciu przez PSA, nadejdzie z opóźnieniem, dokładnie w połowie 2019 roku.

11. Nissan Pulsar


Rok debitu: 2014
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak

Nissan chciał spróbować po raz kolejny z oferowaniem kompaktowego hatchbacka w Europie, jednak okazało się to sromotną porażką. Pulsar już w kwietniu 2017 roku został wycofany ze sprzedaży w Polsce, a jego produkcja oficjalnie dobiegła końca w tym miesiącu. Następca? Po co, skoro doskonale sprzedaje się tej samej wielkości crossover Qashqai.

12. Skoda Rapid


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: nowy kompaktowy model

Przedstawiony w 2012 roku model Rapid okazuje się być jednorazowym eksperymentem. Zarówno liftback z pogranicza segmentu B i C, jak i kompaktowy hatchback Spaceback wiosną przyszłego roku znikną ze sprzedaży. Zastąpi je jeden, zupełnie nowy model o nieznanej jeszcze nazwie (spekuluje się powrót emblematów Favorit lub Felicia). Zadebiutuje w połowie roku.

13. Renault Clio IV


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Renault Clio V

Choć obecne wcielenie Clio to jeden z najlepiej wyglądających miejskich hatchbacków na rynku, to i jego czas dobiega końca. Przedstawiona w lipcu 2012 roku czwarta generacja zrobi miejsce następcy już w pierwszej połowie przyszłego roku. Zmiany, mają być ewolucyjne. W końcu szkoda psuć sprzedaż jednego, z liderów segmentu. Jeżeli chcecie kupić obecny model, trzeba się śpieszyć.

14. Peugeot 208


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Peugeot 208 II

Także i 208 po 6 latach produkcji szykuje się na emeryturę. Druga generacja, która jest już testowana na publicznych drogach, ma zadebiutować wiosną przyszłego roku. Tym razem, mały Peugeot ma być większy, dojrzalszy i pozbawiony 3-drzwiowej odmiany. Obecne wcielenie 208 będzie dostępne w salonach jeszcze, prawdopodobnie, do kwietnia-maja 2019.

14. Opel Zafira


Rok debitu: 2011
Rok wycofania z produkcji: 2018
Następca: brak/Opel Grandland X

Kolejny producent wycofuje się z oferowania minivanów. Po Merivie, którą zastąpił crossover Crossland X, także i Zafira szykuje się do rynkowej emerytury na rzecz zmiany priorytetów. Produkowana od 2011 roku trzecia generacja jest jeszcze obecna w salonach, ale Opel już teraz ogłosił, że model nie będzie już kontynuowany w 2019 roku. Formalnie następcy brak, jednak rolę Zafiry ma teraz już samodzielnie przejąć model Grandland X produkowany od zeszłego roku.

15. Lexus GS


Rok debitu: 2012
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Lexus ES

Bieżącego lata nastąpiła zmiana warty na stanowisku sedana klasy średniej-wyższej. Zamiast modelu GS, teraz oferowana jest najnowsza generacja ES-a. Ten pierwszy już w kwietniu zniknął z salonów w Europie, a na innych rynkach ma być wygaszony w przyszłym roku. Szansę na następcę nikłe, a jeśli już, to na pewno nie pojawi się on w Europie.

16. Nissan Juke


Rok debitu: 2010
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Nissan Juke II

Chciałoby się powiedzieć – wreszcie. Po 8 latach produkcji Nissan potwierdził wreszcie, kiedy zadebiutuje druga generacja wysłużonego Juke’a. Następca bestsellerowego crossovera zostanie przedstawiony w połowie przyszłego roku, a obecny model powinien być jeszcze w salonach co najmniej do końca przyszłych wakacji.

17. Hyundai i40


Rok debitu: 2011
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: Hyundai i40 II/Sonata

Popyta na samochody klasy średniej spada, dlatego kolejny producent planuje wycofać model opracowany specjalnie dla jednego kontynentu i chce zastąpić go autem światowym. Wysłużone i40, produkowane od 7 lat, ma zniknąć z rynku w przyszłym roku. W jego miejsce zadebiutuje zupełnie nowy model, który np. w USA będzie pełnić rolę nowej Sonaty, a w Europie – może przywrócić tę nazwę do użytku po prawie dekadzie przerwy.

18. Kia Venga


Rok debitu: 2009
Rok wycofania z produkcji: 2019
Następca: brak/Kia Stonic

Aż dziwne, że ten samochód jest jeszcze produkowany. Przedstawiona jesienią 2009 roku Venga to najstarszy model w ofercie Kii i nie da się ukryć – jej czas powoli przemija. W zeszłym roku zadebiutował miejski crossover Stonic, który wbrew oczekiwaniom nie wyparł z oferty Vengi. Wszystko wskazuje jednak na to, że w przyszłym roku ostatecznie zniknie ona z oferty bez bezpośredniego następcy. Podobny los spotkać może bliźniaczego Hyundaia ix20.

zdjęcia: Autocar