Nie tak dawno pisaliśmy Wam o końcu Toyoty Avensis, której obecna generacja po 9 latach produkcji ma zostać wycofana ze sprzedaży. Czy to oznacza, że Japończycy wycofują się z segmentu dużych aut w Europie? Nic z tych rzeczy. Na miejsce Avensisa wskoczy najnowsza generacja Toyoty Camry, która powróci na Stary Kontynent po 14 latach przerwy!

Toyota Camry to jeden, z najważniejszych samochodów dla japońskiej marki. Duży sedan pozostaje nieprzerwanie w produkcji od 1982 roku. Doczekał się w tym czasie około ośmiu generacji (niżej napiszemy wam dlaczego około), stu rynków zbytu i ponad 19 milionów sprzedanych sztuk. Nie ma się raczej co obawiać, aby trend rosnącej popularności crossoverów zagroził Camry – o czym świadczy nie tylko przedstawienie w zeszłym roku nowego modelu, ale i plany w sprawie jego ekspansji. Duży sedan Toyoty wraca od Europy!

To już koniec Toyoty Avensis.

Burzliwe dzieje

36-letnia historia Toyoty Camry jest wyjątkowo zagmatwana. Z 11 modeli, które nosiły taką nazwę, naliczyliśmy się osiem faktycznych generacji tego modelu. Skąd taka rozbieżność? Pierwszy model był de facto odmianą sedan Toyoty Celiki, a w latach 90. Japończycy krótko wytwarzali dwie oddzielne odmiany Camry na wewnętrzny rynek. Nie wchodząc w niuanse światowych losów tego dużego sedana, przenosimy się do zeszłego dziesięciolecia.

W 2005 roku bowiem zakończono sprzedaż piątego wcielenia Camry w Europie. Jak się okazało chwilę później, samochód na trwałe zniknął z Europy i zdawać się mogło, że prędko się to nie zmieni. Camry, pozycjonowana wtedy jako sedan klasy wyższej (segment E), nie cieszyła się powodzeniem w segmencie praktycznie w całości zdominowanym przez niemieckie marki premium. Jej dalsza obecność w Europie zatem faktycznie nie miała logicznego sensu.

Ostatnia jak na razie generacja Toyoty Camry w Europie zniknęła z naszego rynku w 2005 roku.

Zmiana realiów

Czasy jednak przez ostatnie 13 lat nieco się zmieniły, a wraz z nimi – Camry. Od 2005 roku duży sedan doczekał się kolejnych trzech generacji. Siódma dokładnie rok temu zakończyła żywot, aby ustąpić miejsca nowocześniejszemu i większemu następcy. Przedstawiona w połowie 2017 roku ósma generacja zyskała nie tylko bardziej awangardowy design, ale i tym razem ma zyskać zupełnie nową rolę.

Toyota Camry bowiem oficjalnie wraca do europejskiej sprzedaży, a co za tym idzie – do sprzedaży w Polsce. Duży sedan zastąpi wysłużoną trzecią generację Avensisa, której produkcja właśnie dobiega końca po całkowitej 21 letniej historii tego pojazdu. Japończykom nie opłaca się opracowywać i wytwarzać samochodu specjalnie dla jednego kontynentu, zwłaszcza jak sprzedaż systematycznie spada. A skoro nowa Camry to samochód zupełnie inny, niż przed laty, do czemu by nie spróbować jeszcze raz?

Nowa Toyota Camry – tył.

Kiedy w Polsce

Camry trafi do sprzedaży w Polsce półtora roku po światowej premierze, czyli z początkiem 2019 roku. Duży sedan oferowany będzie wyłącznie z napędem hybrydowym i w wersji sedan. Dokładniej, pod maską znajdzie się 2,5 litrowy
czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 203 KM współpracujący z 118-konnym silnikiem elektrycznym. Nieźle, prawda?

Warto też dodać, że Camry nie będzie już pozycjonowane jako auto klasy wyższej, lecz jako sedan klasy średniej. I to pomimo sporej długości, wynoszącej 4880 mm. Dlaczego? To bowiem niewiele więcej, niż konkurencja. Samochody rosną systematycznie i obecni czołowi reprezentanci segmentu D to już na prawdę duże auta. Mamy na myśli takie auta, jak Opel Insignia, Skoda Superb, Renault Talisman czy Ford Mondeo. Wszystkie o zbliżonej długości do Camry i będące jej kluczowymi rywalami. Jak uda się ten pojedynek? O tym zadecydują ceny.

Nowa Toyota Camry – wnętrze.

Patrząc jednak na popularność frazy w wyszukiwarce Google pt. Toyota Camry – kiedy w Polsce? przewidujemy, że chętni na dużego japońskiego sedana znajdą się.

źródło: autoevolution.com