Cadillac. Wielu z Was na pewno dobrze kojarzy tę firmę. Traktowana jest ona jako daleka egzotyka zza Oceanu. A co jeśli powiemy, że nieprzerwanie od 21 lat jest ona obecna w Europie? Przytaczamy Wam sytuację w amerykańskiej firmie, która obecnie przechodzi spore zmiany.

Cadillac to prawdziwe widmo europejskiego rynku. Mimo doskonałej rozpoznawalności i wieloletnich prób podbicia Starego Kontynentu, jego sprzedaż to granica błędu statystycznego. Wielu Europejczyków pewnie nawet nie wie, że można tutaj kupić samochody amerykańskiej marki i nie wie zbyt wiele na temat obecnej oferty modelowej.

Cadillac Escalade to jeden, z najlepiej rozpoznawalnych obecnie produkowanych Cadillaków.

Oporna ofensywa

Cadillac to jeden z reprezentantów amerykańskiej sceny premium. Firma z długimi tradycjami, w której historii bez problemu znajdziemy wiele nietuzinkowych i kultowych modeli – jak chociażby Eldorado albo DeVille. Choć przez lata amerykański producent koncentrował się na rodzimym kontynencie – na czele z macierzystym rynkiem – to z końcem lat 90. spróbował także sił w Europie.

Efektów możecie się domyślić, o czym świadczy ilość Cadillaków na drogach Starego Kontynentu. Mimo to przez lata Amerykanie oferowali u nas takie modele, jak Seville, STS czy CTS. Przez pierwsze lata sprzedaż szła wyjątkowo mizernie, z trudem zbliżając się do pułapu 1000 sztuk. Poprawa tej sytuacji przyszła z rokiem 2005, gdy Cadillac otworzył nowe przedstawicielstwa, w tym w Polsce.

Cadillac jest obecny w Europie od 1997 roku.

Warto przypomnieć, że przez krótki okres auta luksusowej marki z USA można było kupić u autoryzowanego dealera w polskich miastach. Część z Was może pamięta, jak na łamach najpopularniejszych polskich czasopism motoryzacyjnych w latach 2005-2007 pojawiały się testy modeli CTS lub SRX.

Potem było już tylko gorzej

Najlepszym rokiem w historii Cadillaca w Europie był 2007. Amerykanie sprzedali wtedy u nas, oszałamiające jak na realia marki, 3000 sztuk samochodów. Potem było już coraz gorzej. Już w 2011 roku sprzedaż spadła poniżej pułapu 600 sztuk, w 2014 roku lądując do rocznej (!) ilości 382 egzemplarzy.

I choć może to brzmieć zaskakująco, Cadillac nieprzerwanie od 21 lat jest obecny w Europie i oferuje tutaj pokaźną liczbę modeli. Kluczem do słabych wyników może być, częściowo, zasięg. Obecnie Cadillaki kupimy w jedynie garstce europejskich państw – Niemczech, Francji czy Hiszpanii. Główny powód leży jednak prawdopodobnie w postawie GM, które niespecjalnie interesuje się Starym Kontynentem. Prędko się to raczej nie zmieni, a Cadillac musi pogodzić się z rolą marginesu we wszystkich kategoriach w Europie.

Cadillac posiada oficjalne przedstawicielstwo w Niemczech. Polska – niestety nie jest obecnie brana pod uwagę.

Jest w czym wybierać

Jak wygląda dzisiejszy Cadillac? Choć europejskie podwórko tego nigdy pokazywało, to na przestrzeni lat przyzwoicie prosperująca marka nieustannie inwestowała w poszerzanie i odnawianie swojej gamy modelowej. I choć robi to z zaangażowaniem – ostatnio wpadła w kryzys. Jej sprzedaż na najważniejszym, amerykańskim rynku – spada. W 2014 roku z podium Cadillaca bezlitośnie wykopało Audi, a sytuacja stale się pogarsza. Sytuacja w firmie jest wyjątkowo napięta, w wyniku czego zresztą ostatnio stanowisko stracił Johan De Nysschen,

W ofercie Cadillaca dominują sedany, a ostatnio – zgodnie z rynkowymi trendami – rośnie rola crossoverów i SUV-ów. Po przedstawionym niedawno kompaktowym XT4 marka postanowiła przeprowadzić zmiany w swojej tradycyjnej ofercie. W efekcie w przyszłym roku z oferty zniknie najmniejszy w ofercie model, czyli średniej wielkości ATS, jak podaje Car Advice. Nie przystaje on bowiem do planów marki na przyszłe lata, gdzie oferta sedanów ma zostać uporządkowana zgodnie z obecnym nazewnictwem.

Kompaktowy crossover Cadillac XT4 to najnowszy model Cadillaca.

Cadillac stopniowo – od 2014 roku – odchodzi od tradycyjnych nazw na rzecz określeń literowo-numerycznych. W ten sposób SRX zastąpiło XT5, a niebawem dotychczasowe ATS, CTS i XTS zastąpią dwa nowe sedany z nowymi imionami. Prawda, że logiczne? Samochody Cadillaca to niewątpliwie oryginalne i posiadające swój styl samochody, coś jednak w tym wszystkim zawodzi. Nowy prezes musi przedstawić receptę na problemy – w przeciwnym razie, stopniałe imperium GM straci jeszcze jeden ważny segment.