O ile oficjalne ogłoszenie planów opracowania Cayenne Coupe to nic nowego, informacje o powrocie Porsche do produkcji coupe z silnikiem z przodu są sporym zaskoczeniem. Niemiecka marka potwierdziła, że w najbliższych latach poznamy pierwsze od lat sportowe auto z takim rozwiązaniem.

Po ponad dwóch dekadach Porsche chce powrócić do koncepcji dwudrzwiowego pojazdu z silnikiem z przodu, a ponadto – rozbudować gamę swojego flagowego SUV-a Cayenne. Pierwsze auto zostanie duchowym następcą modelu 968 i powstanie na bazie dobrze już znanej Panamery. Z kolei drugie wpisze się w kontrowersyjny trend.

Przedni środek ciężkości

Ostatnie sportowe coupe, jakie nosiło znaczek Porsche i jednocześnie napędzane było silnikiem umieszczonym z przodu, zjechało z taśm w 1995 roku. Dokładniej mówiąc, przed 23 laty w tym samym czasie zakończyła się historia aż dwóch samochodów o takiej koncepcji.

Centrala w Zuffenhausen doszła do wniosku, że modele 928 i 968 nie spełniają pokładanych w nich oczekiwań i czas porzucić podobną koncepcję samochodu. O ile model 928 zasłużył na emeryturę po długim, trwającym niemal 20 lat stażu rynkowym, tak o wiele młodszy 968 pożegnał się ze światem wyjątkowo szybko – zaledwie po 4 latach produkcji.

Porsche 928 produkowane było przez 18 lat.

Reinkarnacja w nowej postaci

1995 rok to odległa przeszłość, a firmy samochodowe lubią zmieniać zdanie. Okazuje się, że Porsche prowadzi prace nad pierwszym od lat coupe, które otrzyma silnik montowany z przodu. Aby było ciekawiej, powstanie ono na bazie Panamery i będzie z nią dzielić niektóre cechy wyglądu zewnętrznego. Bliskim bliźniakiem zostanie Bentley Continental GT, który z Panamerą – bez jednej pary drzwi – będzie dzielić m.in. platformę.

Aby podkreślić indywidualny charakter, Porsche planuje nadać Panamerze Coupe inną nazwę. Jak podaje AutoBild, przyjmie ona postać numeryczną i – kto wie – może zaadaptować imię duchowego poprzednika, czyli modelu 928. Pierwszy raz od lat poznamy Porsche z silnikiem z przodu, które nie będzie SUV-em, ani fastbackiem.

Porsche Panamera w wersji coupe może wskrzesić nazwę 928.

Auto, którego nie chcecie, ale którego świat potrzebuje

Inną nadchodzącą nowością Porsche, którą poznamy prawdopodobnie już jesienią na Salonie w Paryżu, będzie nowy wariant flagowego Cayenne. Dotychczasową ofertę wzbogaci wersja z łagodnie opadającym tyłem, marketingowo zwana coupe. Będzie to pierwsze takie auto w historii marki.

Porsche tym samym dołącza do rosnącego w sile grona aut, których fenomen trudno zrozumieć. SUV-y z opadającym dachem mają bowiem pogorszoną przestrzeń nad głową i nienajlepszą widoczność do tyłu. I jakby tego było mało, są droższe od klasycznych odpowiedników.

Porsche Cayenne Coupe poznamy jeszcze w tym roku.

Moda zapoczątkowana przez BMW, za pomocą modelu X6, zyskała ostatnio konkurentów w postaci Mercedesa – GLC i GLE Coupe. Teraz klienci będą mogli wybierać z jeszcze jednego reprezentanta. I to właśnie ogromny popyt jest jedynym wytłumaczeniem dla popularności tzw. SUV-ów Coupe. Czy się to komu podoba – czy nie.