Prototyp nowej opony Goodyear Oxygene ujrzał światło dzienne na targach w Genewie. Inżynierowie zapewniają, że potrafi produkować prąd elektryczny oraz tlen. Jej ścianę boczną porasta prawdziwy mech. Opona została stworzona przede wszystkim z myślą o ruchu miejskim, gdzie jej masowe wykorzystanie dostarczyłoby nawet 3 tys. ton tlenu rocznie.

Nowe inteligentne opony Goodyeara potrafią komunikować się z serwerami producenta oraz smartfonem właściciela samochodu. Jakie informacje będziemy mogli odczytać w swoim urządzeniu? A chociażby stan zużycia opony, temperaturę, ciśnienie. Dane, które dzięki czujnikom będą przekazywane na bieżąco podczas jazdy mają poprawić bezpieczeństwo i komfort podróży. Powinny też wcześniej sygnalizować potencjalne problemy z ogumieniem. Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym LiFi, integruje ze sobą wspomniane czujniki i kamery. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

 

Absorpcja CO2 i produkcja O2

Prawdziwym hitem Goodyeara jest fakt, iż Oxygene to opona ekologiczna. Dzięki zastosowaniu otwartego bieżnika do wnętrza dostaje się wilgoć z drogi oraz dwutlenek węgla, którym natomiast odżywia się rosnący w ścianie bocznej mech. Proces fotosyntezy, który tam zachodzi uwalnia do atmosfery tlen. No sam przyznaję, że brzmi to nieprawdopodobnie. Goodyear twierdzi, że masowe wykorzystanie takich opon w dużym mieście (tutaj przykład Paryża) spowoduje wytworzenie około 3 tys. ton tlen i absorpcję 4 tys. ton dwutlenku węgla.

Należy pamiętać, że Goodyear Oxygene, to w tej chwili koncept. Nie wiadomo czy opony wejdą do masowej produkcji. Wydaje się, że to pieśń przyszłości, ale pamiętacie samochody z filmów SF? Też niedawno wydawało się, że na futurystyczne pojazdy będziemy czekać w nieskończoność. Dzisiaj mamy je na drogach.

Oxygene wykorzystuje również eneregię, która powstaje w wyniku fotosyntezy. Prąd zasila czujniki oraz specjalny pasek świetlny o zmiennych barwach, który ostrzega innych użytkowników ruchu oraz pieszych o wykonywanych przez pojazd manewrach (hamowanie, zmiana pasa).

Opona powstaje w wyniku procesu trójwymiarowego druku z proszku gumowego. Proszek ma pochodzić z recyklingu. Goodyear twierdzi, że to bardzo trwała konstrukcja w porównaniu do zwykłych opon, jest bardziej odporna na codzienną eksploatację.