Goodyear Oxygene, opona porośnięta mchem wytworzy tlen

Prototyp nowej opony Goodyear Oxygene ujrzał światło dzienne na targach w Genewie. Inżynierowie zapewniają, że potrafi produkować prąd elektryczny oraz tlen. Jej ścianę boczną porasta prawdziwy mech. Opona została stworzona przede wszystkim z myślą o ruchu miejskim, gdzie jej masowe wykorzystanie dostarczyłoby nawet 3 tys. ton tlenu rocznie.

Nowe inteligentne opony Goodyeara potrafią komunikować się z serwerami producenta oraz smartfonem właściciela samochodu. Jakie informacje będziemy mogli odczytać w swoim urządzeniu? A chociażby stan zużycia opony, temperaturę, ciśnienie. Dane, które dzięki czujnikom będą przekazywane na bieżąco podczas jazdy mają poprawić bezpieczeństwo i komfort podróży. Powinny też wcześniej sygnalizować potencjalne problemy z ogumieniem. Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym LiFi, integruje ze sobą wspomniane czujniki i kamery. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

 

Absorpcja CO2 i produkcja O2

Prawdziwym hitem Goodyeara jest fakt, iż Oxygene to opona ekologiczna. Dzięki zastosowaniu otwartego bieżnika do wnętrza dostaje się wilgoć z drogi oraz dwutlenek węgla, którym natomiast odżywia się rosnący w ścianie bocznej mech. Proces fotosyntezy, który tam zachodzi uwalnia do atmosfery tlen. No sam przyznaję, że brzmi to nieprawdopodobnie. Goodyear twierdzi, że masowe wykorzystanie takich opon w dużym mieście (tutaj przykład Paryża) spowoduje wytworzenie około 3 tys. ton tlen i absorpcję 4 tys. ton dwutlenku węgla.

Należy pamiętać, że Goodyear Oxygene, to w tej chwili koncept. Nie wiadomo czy opony wejdą do masowej produkcji. Wydaje się, że to pieśń przyszłości, ale pamiętacie samochody z filmów SF? Też niedawno wydawało się, że na futurystyczne pojazdy będziemy czekać w nieskończoność. Dzisiaj mamy je na drogach.

Oxygene wykorzystuje również eneregię, która powstaje w wyniku fotosyntezy. Prąd zasila czujniki oraz specjalny pasek świetlny o zmiennych barwach, który ostrzega innych użytkowników ruchu oraz pieszych o wykonywanych przez pojazd manewrach (hamowanie, zmiana pasa).

Opona powstaje w wyniku procesu trójwymiarowego druku z proszku gumowego. Proszek ma pochodzić z recyklingu. Goodyear twierdzi, że to bardzo trwała konstrukcja w porównaniu do zwykłych opon, jest bardziej odporna na codzienną eksploatację.

Komentarze

Najnowsze

  •  

    TEST: Volvo XC60 D4 Inscription 190 KM

    Czego można więcej odczekiwać od auta, niż to co oferuje dobrze wyposażone Volvo XC60? Na chwilę obecną nic mi nie przychodzi do...
    18 października 2018

  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Goodyear Oxygene, opona porośnięta mchem wytworzy tlen
Goodyear Oxygene, opona porośnięta mchem wytworzy tlen
Goodyear Oxygene, opona porośnięta mchem wytworzy tlen

Prototyp nowej opony Goodyear Oxygene ujrzał światło dzienne na targach w Genewie. Inżynierowie zapewniają, że potrafi produkować prąd elektryczny oraz tlen. Jej ścianę boczną porasta prawdziwy mech. Opona została stworzona przede wszystkim z myślą o ruchu miejskim, gdzie jej masowe wykorzystanie dostarczyłoby nawet 3 tys. ton tlenu rocznie.

Nowe inteligentne opony Goodyeara potrafią komunikować się z serwerami producenta oraz smartfonem właściciela samochodu. Jakie informacje będziemy mogli odczytać w swoim urządzeniu? A chociażby stan zużycia opony, temperaturę, ciśnienie. Dane, które dzięki czujnikom będą przekazywane na bieżąco podczas jazdy mają poprawić bezpieczeństwo i komfort podróży. Powinny też wcześniej sygnalizować potencjalne problemy z ogumieniem. Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym LiFi, integruje ze sobą wspomniane czujniki i kamery. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

 

Absorpcja CO2 i produkcja O2

Prawdziwym hitem Goodyeara jest fakt, iż Oxygene to opona ekologiczna. Dzięki zastosowaniu otwartego bieżnika do wnętrza dostaje się wilgoć z drogi oraz dwutlenek węgla, którym natomiast odżywia się rosnący w ścianie bocznej mech. Proces fotosyntezy, który tam zachodzi uwalnia do atmosfery tlen. No sam przyznaję, że brzmi to nieprawdopodobnie. Goodyear twierdzi, że masowe wykorzystanie takich opon w dużym mieście (tutaj przykład Paryża) spowoduje wytworzenie około 3 tys. ton tlen i absorpcję 4 tys. ton dwutlenku węgla.

Należy pamiętać, że Goodyear Oxygene, to w tej chwili koncept. Nie wiadomo czy opony wejdą do masowej produkcji. Wydaje się, że to pieśń przyszłości, ale pamiętacie samochody z filmów SF? Też niedawno wydawało się, że na futurystyczne pojazdy będziemy czekać w nieskończoność. Dzisiaj mamy je na drogach.

Oxygene wykorzystuje również eneregię, która powstaje w wyniku fotosyntezy. Prąd zasila czujniki oraz specjalny pasek świetlny o zmiennych barwach, który ostrzega innych użytkowników ruchu oraz pieszych o wykonywanych przez pojazd manewrach (hamowanie, zmiana pasa).

Opona powstaje w wyniku procesu trójwymiarowego druku z proszku gumowego. Proszek ma pochodzić z recyklingu. Goodyear twierdzi, że to bardzo trwała konstrukcja w porównaniu do zwykłych opon, jest bardziej odporna na codzienną eksploatację.