Taką informację podał dzisiaj portal tvp.info. Chodzi o przekroczenie uprawnień i niedopełnienie przez urzędników obowiązków przy podpisywaniu umów koncesyjnych na budowę autostrady A2 między Koninem a Świeckiem. Śledztwo polecił wszcząć minister sprawiedliwości i prokurator generalny Zbigniew Ziobro. Kilka miesięcy temu na łamach Leftlane.pl pisaliśmy, że jest to jedna z najdroższych autostrad w Europie.

Opłaty za korzystanie z autostrady są horrendalne. Stawki za przejazd odcinkiem z Konina do Nowego Tomyśla są najwyższe w Europie, a od stycznia jeszcze wzrosły. Ustala je prywatna spółka i jeszcze przez kolejnych 19 lat, dopóki nie wygaśnie koncesja, może je podwyższać praktycznie bez ograniczeń. Stąd wątpliwości, czy przy podpisywaniu przez poprzednie rządy umów koncesyjnych zagwarantowano interesy państwa i samych Polaków – mówi portalowi tvp.info osoba znająca kulisy sprawy.

Ta sprawa denerwuje wielu kierowców, którzy muszą ponosić wysokie opłaty na bramkach A2. Nie tak dawno informowaliśmy czytelników o kolejnej podwyżce cen na tym odcinku. Między Koninem a Nowym Tomyślem myto wzrosło do 60 zł za 150-kilometrowy odcinek, czyli 40 groszy za kilometr. Tutaj obliczenia tvp.info biorą pod uwagę także darmową obwodnicę Poznania, według naszych obliczeń, koszt przejazdu płatnymi odcinkami wynosi nawet 45 groszy za kilometr (przyp. Leftlane).

Ceny za przejazd prywatnymi autostradami cały czas rosną. Na grafice zestawienie z 2016 roku.

Jak wynika z informacji uzyskanych przez tvp.info, prokuratura ma zbadać okoliczności przyznania spółce Autostrada Wielkopolska koncesji na budowę dwóch kluczowych odcinków A2 i warunki umów. Sprawdzi też, jaką rolę odegrali przy tym reprezentujący poprzednie rządy ministrowie i podlegli im urzędnicy. Będzie ustalać, czy doszło do przestępstwa.

Dalej tvp.info powołuje się na swojego informatora, który twierdzi, że tajne umowy na budowę A2, zawarte ze spółką Autostrada Wielkopolska, w której znaczące udziały ma rodzina zmarłego miliardera Jana Kulczyka, od lat budzą wielkie kontrowersje. Czy śledztwo może doprowadzić do wypowiedzenia przez rząd koncesji, a w przyszłości do obniżenia opłat? – Ta decyzja nie należy do prokuratury. Ale nie można wykluczyć i takiego scenariusza.

Portal tvp.info przypomina również, że autostrada Wielkopolska powstała w listopadzie 1992 roku z inicjatywy miliardera Jana Kulczyka i Andrzeja Patalasa, byłego szefa Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych w Poznaniu, który został prezesem nowej spółki. Patalas odszedł z niej wkrótce na kilka lat, by za rządów SLD-PSL kierować państwową Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad. W tym czasie, w 1997 roku, Autostrada Wielkopolska dostała koncesję na budowę A2, a Patalas w 2002 roku wrócił na stanowisko prezesa założonej z Kulczykiem spółki. Zgodnie z podpisaną umową Autostrada Wielkopolska wybudowała odcinek od Świecka do Konina. Pierwotnie miała wybudować fragment do Strykowa jednak w zamian za gwarancję rządu Jerzego Buzka na pożyczkę w wysokości 267 mln euro – najwyższe udzielone kiedykolwiek w Polsce prywatnemu przedsiębiorcy przez rząd firma zrezygnowała z zagwarantowanej jej w umowie budowy odcinka drogi między Koninem a Strykowem.

źródło: PORTAL TVP INFO