BMW wstrzymuje produkcję M550i xDrive i kończy M3 (F80), wszystko przez nowy cykl testowy WLTP, który niedawno zastąpił NEDC. M550i xDrive i M3 musiałyby zostać doposażone w filtr cząstek stałych, a to już takie łatwe nie jest, dlatego koncern zmodyfikuje tylko jeden z tych pojazdów.  Czy to już czas, aby pokochać 3-cylinrdowe silniki o pojemności 1.2, zamiast mocarnych 4,4 litra?

Silnik V8 o pojemności 4,4 litra oczywiście posiada wymaganą homologację, ale spełniał wartości graniczne według procedury NEDC, a nie w nowym cyklu WLPT. Mogłoby się wydawać, że trzeba szybko dołożyć filtr cząstek stałych i sprawa zostaje zamknięta. Niestety nie jest to takie proste w zaprojektowanym i ukończonym już samochodzie. To nie jest mały element, który można ot tak sobie zintegrować z całym układem. Ponadto trzeba też wziąć pod uwagę, że obecnie jest duży popyt na tego typu części i zamówienie może nie zostać zrealizowane od ręki. Potrzebna jest też nowa homologacja. Bądź co bądź BMW M550i takiej modyfikacji się doczeka. Obecnie nie jest też wiadomo jak długo potrwa przerwa w produkcji BMW M550i. Eksperci twierdzą, że modernizacja pojazdu i jego ponowna homologacja może potrwać nawet 7-8 miesięcy.  Fanom mocarnych BMW pozostaje cieszyć się, że nowe BMW M5 spełnia wszystkie normy emisji spalin Euro 6d zgodnie z nowym cyklem WLTP.

BMW M3 odchodzi do historii. Nowe cykle testowe wymagają modyfikacji w samochodzie. Auto nie spełni norm w cyklach WLTPInaczej sprawa wygląda z modelem M3 (F80).  Ponieważ instalacja filtra (jak wspominałem) nie odbywa się w krótkim czasie i jest dość droga, to BMW zdecydowało się (być może biorąc również pod uwagę wyniki sprzedaży) aby wcześniej zakończyć produkcję M3 w Europie. Innym powodem wyposażenia tylko M550i xDrive w GPF jest fakt, że na filtry cząstek stałych jest obecnie duży popyt i w związku z tym możliwości producentów są ograniczone. Dlatego BMW musiało szybko zdecydować, który model otrzymuje GPF w krótkim czasie, a który nie.  Według zapowiedzi BMW, na nowy model M3 (F80) będzie trzeba trochę poczekać, nawet do początku 2020 roku. Należy też zaznaczyć, że w Stanach Zjednoczonych M3 można jednak sprzedawać normalnie, nawet bez filtra cząstek stałych – tam nie ma zastosowania WLTP. Na taśmie w Europie zostają też M4 Coupe i Cabrio, bo dzięki tego typu urządzeniom spełniają restrykcyjne wymagania nowego cyklu testowego.

Zgodnie z zapowiedziami komisarz ds. rynku wewnętrznego i przemysłu Elżbiety Bieńkowskiej producenci samochodów już teraz powinni zacząć projektować pojazdy z niższą emisją cząstek stałych i wprowadzać w samochodach benzynowych filtry, które są już powszechnie stosowane w pojazdach z silnikami Diesla.
Zgodnie z zapowiedziami komisarz ds. rynku wewnętrznego i przemysłu Elżbiety Bieńkowskiej producenci samochodów już teraz powinni zacząć projektować pojazdy z niższą emisją cząstek stałych i wprowadzać w samochodach benzynowych filtry, które są już powszechnie stosowane w pojazdach z silnikami Diesla.

Nowy cykl WLPT został opracowany przez ekspertów z Europy, Japonii i Indii i w odróżnieniu od poprzedniego NEDC ma symulować rzeczywiste warunki w jakich na co dzień pracuje samochód. Dotyczy to zarówno wyników spalania podawanych w katalogach przez producentów oraz emisji spalin. Tak naprawdę, to nowe testy, RDE (Real Driving Emissions) oraz WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure), mają zapewnić bardziej wiarygodne wyniki badań. Tylko, że w trakcie nowych testów auta przyspieszają dynamiczniej i rozwijają wyższe prędkości, co przekłada się na końcowe rezultaty.

Filmy przedstawione przez markę Opel i Continental w prosty sposób wyjaśniają  co to są nowe cykle testowe WLTP  i czym się to różni od NDEC

Zgodnie z unijnymi przepisami od 1 września 2017 roku wszystkie nowe modele samochodów muszą być poddawane testom WLTP i RDE w celu określenia ich spalania i emisji. O tym, że będzie się to wiązać z koniecznością montowania filtrów cząstek stałych pisaliśmy już pół roku temu. Scenariusz  konsekwentnie się realizuje. Natomiast Od 1 września 2019 roku wszystkie nowo wyprodukowane samochody (nie jest ważne, że dany model jest produkowany od 3 lat i ma homologację)  będą musiały spełniać wymogi nowego rodzaju testów.

Źródło: Auch der BMW M3 schafft WLTP nicht (AUTOBILD.DE)