Europejski Bank Inwestycyjny udzielił kredytu na 157,5 km Via Carpatia

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Bankowi Gospodarstwa Krajowego kredytu w wysokości 580 mln euro. środki zostaną przeznaczone na współfinansowanie drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin – Rzeszów.

Kredyt zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), z którego finansowana jest budowa i przebudowa dróg krajowych w Polsce, w szczególności budowa tras szybkiego ruchu: autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

S19 w Polsce część planu budowy międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Całkowita długość Via Carpatia w Polsce, to ponad 760 km drogi ekspresowej. Idea utworzenia całego szlaku powstała ponad 10 lat temu z inicjatywy Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Trasa ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję ( wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej z Kłajpedy przez Kowno, Białystok, Lublin, Rzeszów, Koszyce, Debreczyn i dalej do Rumunii. W Rumunii szlak rozwidla się w kierunku portu morskiego Konstanca oraz w kierunku Swilengradu. Dalej przez Bułgarię do Sofii i portów greckich nad Morzem Egejskim w Salonikach).

Via Carpatia na terenie Polski. Odcinek między Rzeszowem a Lublinem poprawi komunikację między tymi miastami, teraz podróż po krajowych drogach to męczarnia.

W styczniu na konferencji prasowej w Rzeszowie poseł Rzońca podkreślił, że budowa Via Carpatia to “zupełne przeorientowanie dotychczasowej polityki komunikacyjnej”. Dotychczas mówiło się o potrzebie komunikacji wschód-zachód, teraz mówimy o komunikacji północ-południe” – dodał. Zdaniem szefa sejmowej komisji infrastruktury, kluczowym odcinkiem tej drogi będzie fragment od Babicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Jak powiedział Rzońca, na ten odcinek zarezerwowana jest w budżecie kwota 8,5 mld zł.
– Wierzę mocno, że ogłoszenie przetargu na budowę tego odcinka nastąpi na przełomie 2018 i 2019 roku i zostanie on oddany w 2023 r. lub rok później – dodał Rzońca. Obecny na konferencji dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski dodał, że odcinki Via Carpatia na północ od Rzeszowa gotowe będą szybciej, bo już w 2021 r.
Obecnie na terenie naszego kraju w śladzie Via Carpatia powstało łącznie 76 kilometrów trasy, w budowie jest natomiast kolejne 96 kilometrów (S19) i 24 kilometry (S61).

Na zielono widzimy zaznaczony odcinek S61, który jest już w budowie. Granatowy fragment S19 jest dopiero w przygotowaniu, nie ma jeszcze przetargu. Na grafice widzimy również całkowity brak od Korycina do Suwałk.

Na terenie województwa lubelskiego spory fragment S19 jest dopiero w przygotowaniu. Gotowa jest obwodnice Międzyrzecza Podlaskiego, Kocka i Woli Skromowskiej, fragment obwodnicy Lublina, a w budowie jest odcinek Kraśnik – Stobierna. W trakcie przetargu jest fragment Lubartów – Kraśnik.

Na Podkarpaciu S19 jest ukończona tylko w okolicy Rzeszowa. Na północy województwa odcinek jest w przetargu, a na południu dopiero planowany.

Udzielony kredyt jest kontynuacją długoletniej współpracy BGK z EBI przy finansowaniu inwestycji drogowych. Od 2005 roku Europejski Bank Inwestycyjny udzielił BGK na rzecz KFD 33 kredyty na łączną kwotę ok. 12 mld euro.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych, której udziałowcami są państwa członkowskie. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji.

 

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Europejski Bank Inwestycyjny udzielił kredytu na 157,5 km Via Carpatia
Europejski Bank Inwestycyjny udzielił kredytu na 157,5 km Via Carpatia
Europejski Bank Inwestycyjny udzielił kredytu na 157,5 km Via Carpatia

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Bankowi Gospodarstwa Krajowego kredytu w wysokości 580 mln euro. środki zostaną przeznaczone na współfinansowanie drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin – Rzeszów.

Kredyt zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), z którego finansowana jest budowa i przebudowa dróg krajowych w Polsce, w szczególności budowa tras szybkiego ruchu: autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

S19 w Polsce część planu budowy międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Całkowita długość Via Carpatia w Polsce, to ponad 760 km drogi ekspresowej. Idea utworzenia całego szlaku powstała ponad 10 lat temu z inicjatywy Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Trasa ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję ( wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej z Kłajpedy przez Kowno, Białystok, Lublin, Rzeszów, Koszyce, Debreczyn i dalej do Rumunii. W Rumunii szlak rozwidla się w kierunku portu morskiego Konstanca oraz w kierunku Swilengradu. Dalej przez Bułgarię do Sofii i portów greckich nad Morzem Egejskim w Salonikach).

Via Carpatia na terenie Polski. Odcinek między Rzeszowem a Lublinem poprawi komunikację między tymi miastami, teraz podróż po krajowych drogach to męczarnia.

W styczniu na konferencji prasowej w Rzeszowie poseł Rzońca podkreślił, że budowa Via Carpatia to “zupełne przeorientowanie dotychczasowej polityki komunikacyjnej”. Dotychczas mówiło się o potrzebie komunikacji wschód-zachód, teraz mówimy o komunikacji północ-południe” – dodał. Zdaniem szefa sejmowej komisji infrastruktury, kluczowym odcinkiem tej drogi będzie fragment od Babicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Jak powiedział Rzońca, na ten odcinek zarezerwowana jest w budżecie kwota 8,5 mld zł.
– Wierzę mocno, że ogłoszenie przetargu na budowę tego odcinka nastąpi na przełomie 2018 i 2019 roku i zostanie on oddany w 2023 r. lub rok później – dodał Rzońca. Obecny na konferencji dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski dodał, że odcinki Via Carpatia na północ od Rzeszowa gotowe będą szybciej, bo już w 2021 r.
Obecnie na terenie naszego kraju w śladzie Via Carpatia powstało łącznie 76 kilometrów trasy, w budowie jest natomiast kolejne 96 kilometrów (S19) i 24 kilometry (S61).

Na zielono widzimy zaznaczony odcinek S61, który jest już w budowie. Granatowy fragment S19 jest dopiero w przygotowaniu, nie ma jeszcze przetargu. Na grafice widzimy również całkowity brak od Korycina do Suwałk.

Na terenie województwa lubelskiego spory fragment S19 jest dopiero w przygotowaniu. Gotowa jest obwodnice Międzyrzecza Podlaskiego, Kocka i Woli Skromowskiej, fragment obwodnicy Lublina, a w budowie jest odcinek Kraśnik – Stobierna. W trakcie przetargu jest fragment Lubartów – Kraśnik.

Na Podkarpaciu S19 jest ukończona tylko w okolicy Rzeszowa. Na północy województwa odcinek jest w przetargu, a na południu dopiero planowany.

Udzielony kredyt jest kontynuacją długoletniej współpracy BGK z EBI przy finansowaniu inwestycji drogowych. Od 2005 roku Europejski Bank Inwestycyjny udzielił BGK na rzecz KFD 33 kredyty na łączną kwotę ok. 12 mld euro.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych, której udziałowcami są państwa członkowskie. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji.