Kamera na samochodzie ZDM sprawdzi online czy uregulowałeś płatność za parking

Samochody Zarządu Dróg Miejskich będą wyposażone w kamery, które zeskanują numer rejestracyjny pojazdu i przekażą je do systemu. Komputer zweryfikuje czy kierowca danego pojazdu wniósł stosowną opłatę. E-kontrola pomyślnie przeszła testy, trwają przygotowania do wdrożenia systemu w Warszawie.

 

Samochody wyposażone w kamery wesprą dobrze znane mieszkańcom piesze patrole kontrolujące opłaty parkingowe. ZDM chce w ten sposób ograniczyć liczbę kierowców, którzy unikają opłat za parkowanie w wyznaczonych strefach. System ma wyeliminować kombinatorów, a tym samym zwiększyć liczbę wolnych miejsc. Według ZDM kierowcy będą mniej skłonni do podejmowania ryzyka parkowania bez opłat. Ten ostatni argument jest trochę mniej przekonujący, ale pewnością ZDM poprawi swoje statystyki i wzrośnie egzekwowanie opłat za postój.

Testy E-kontroli były prowadzone w ubiegłym roku i wypadły optymistycznie. Dziś opłaty sprawdza tylko około 50 kontrolerów i dlatego wielu kierowców ryzykuje, nie płacąc za parkowanie. Zespół dwóch samochodów wyposażonych w kamery może osiągnąć skuteczność porównywalną z pięcioma patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść. W ten sposób wzrośnie rotacja miejsc – celem opłaty parkingowej jest bowiem wymuszenie, by postój auta był jak najkrótszy, bo wówczas znacznie łatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe. Dodatkową korzyścią będzie ochrona środowiska – kierowca szybciej znajdzie miejsce do zaparkowania a co z tym idzie, jego samochód wyemituje mniej zanieczyszczeń – możemy przeczytać na stronie ZDM.

 

System pozwoli zrezygnować z wystawiania wkładanych pod wycieraczkę przedniej szyby dokumentów opłaty dodatkowej. Będzie wysyłał wezwanie do zapłaty jedynie do tych kierowców, którzy faktycznie nie zapłacili za postój. Obecnie wielu kierowców nie wkłada biletu za szybę lub nie umieszcza informacji o opłacie mobilnej. Ma to zmniejszyć liczbę reklamacji i nakładać kary tylko na kierowców, którzy faktycznie opłaty nie wnieśli. Ponadto po zakończeniu fazy stabilizacji systemu, będzie możliwość rezygnacji z wykładania biletu parkingowego w pojeździe, co znacznie ułatwi życie kierowcom. Na stronie ZDM możemy także przeczytać, że pieniądze zebrane w Strefie trafiają do miejskiej kasy, z której remontowana, modernizowana i budowana jest m.in. infrastruktura drogowa. Dziennie ze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego korzysta ok. 120 tys. samochodów. W tym roku wpływy z opłat za parkowanie wyniosły ok. 70 mln zł (dane na koniec listopada).

System jest w tej chwili na etapie przygotowań do przeprowadzenia dialogu publicznego. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy, który wprowadzi taką usługę w Warszawie. Jednocześnie ZDM pracuje nad wprowadzenie aplikacji mobilnej, która będzie pomagać kierowcy znaleźć najbliższe wolne miejsce parkingowe. Pozwoli to zmniejszyć liczbę samochodów krążących po centrum w poszukiwaniu wolnego miejsca.
ZDM wyjaśnia również, że nie ma zamiaru rozwiązywać umowę o pracę z 50 kontrolerami, którzy obecnie przemierzają ulice Warszawy. Będą pracować w mniejszych, mało przejezdnych uliczkach.

 

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Kamera na samochodzie ZDM sprawdzi online czy uregulowałeś płatność za parking
Kamera na samochodzie ZDM sprawdzi online czy uregulowałeś płatność za parking
Kamera na samochodzie ZDM sprawdzi online czy uregulowałeś płatność za parking

Samochody Zarządu Dróg Miejskich będą wyposażone w kamery, które zeskanują numer rejestracyjny pojazdu i przekażą je do systemu. Komputer zweryfikuje czy kierowca danego pojazdu wniósł stosowną opłatę. E-kontrola pomyślnie przeszła testy, trwają przygotowania do wdrożenia systemu w Warszawie.

 

Samochody wyposażone w kamery wesprą dobrze znane mieszkańcom piesze patrole kontrolujące opłaty parkingowe. ZDM chce w ten sposób ograniczyć liczbę kierowców, którzy unikają opłat za parkowanie w wyznaczonych strefach. System ma wyeliminować kombinatorów, a tym samym zwiększyć liczbę wolnych miejsc. Według ZDM kierowcy będą mniej skłonni do podejmowania ryzyka parkowania bez opłat. Ten ostatni argument jest trochę mniej przekonujący, ale pewnością ZDM poprawi swoje statystyki i wzrośnie egzekwowanie opłat za postój.

Testy E-kontroli były prowadzone w ubiegłym roku i wypadły optymistycznie. Dziś opłaty sprawdza tylko około 50 kontrolerów i dlatego wielu kierowców ryzykuje, nie płacąc za parkowanie. Zespół dwóch samochodów wyposażonych w kamery może osiągnąć skuteczność porównywalną z pięcioma patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść. W ten sposób wzrośnie rotacja miejsc – celem opłaty parkingowej jest bowiem wymuszenie, by postój auta był jak najkrótszy, bo wówczas znacznie łatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe. Dodatkową korzyścią będzie ochrona środowiska – kierowca szybciej znajdzie miejsce do zaparkowania a co z tym idzie, jego samochód wyemituje mniej zanieczyszczeń – możemy przeczytać na stronie ZDM.

 

System pozwoli zrezygnować z wystawiania wkładanych pod wycieraczkę przedniej szyby dokumentów opłaty dodatkowej. Będzie wysyłał wezwanie do zapłaty jedynie do tych kierowców, którzy faktycznie nie zapłacili za postój. Obecnie wielu kierowców nie wkłada biletu za szybę lub nie umieszcza informacji o opłacie mobilnej. Ma to zmniejszyć liczbę reklamacji i nakładać kary tylko na kierowców, którzy faktycznie opłaty nie wnieśli. Ponadto po zakończeniu fazy stabilizacji systemu, będzie możliwość rezygnacji z wykładania biletu parkingowego w pojeździe, co znacznie ułatwi życie kierowcom. Na stronie ZDM możemy także przeczytać, że pieniądze zebrane w Strefie trafiają do miejskiej kasy, z której remontowana, modernizowana i budowana jest m.in. infrastruktura drogowa. Dziennie ze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego korzysta ok. 120 tys. samochodów. W tym roku wpływy z opłat za parkowanie wyniosły ok. 70 mln zł (dane na koniec listopada).

System jest w tej chwili na etapie przygotowań do przeprowadzenia dialogu publicznego. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy, który wprowadzi taką usługę w Warszawie. Jednocześnie ZDM pracuje nad wprowadzenie aplikacji mobilnej, która będzie pomagać kierowcy znaleźć najbliższe wolne miejsce parkingowe. Pozwoli to zmniejszyć liczbę samochodów krążących po centrum w poszukiwaniu wolnego miejsca.
ZDM wyjaśnia również, że nie ma zamiaru rozwiązywać umowę o pracę z 50 kontrolerami, którzy obecnie przemierzają ulice Warszawy. Będą pracować w mniejszych, mało przejezdnych uliczkach.