Wiele krajów we wspólnocie chwali się rekordową liczbą rejestracji nowych aut. Liczby pokazują różną politykę rządów względem rynku motoryzacyjnego i przepaść jaka dzieli poszczególne kraje UE. Sąsiedzi zza Odry mogą pochwalić się wynikiem na poziomie 3,4 mln, u nas zarejestrowano natomiast 483 tys. nowych osobówek, a w Norwegii po raz pierwszy udział aut na paliwa kopalne spadł poniżej 50 proc.

W czwartek Instytut Samar podał, że w całym 2017 roku zarejestrowano 542,6 tys. aut osobowych i dostawczych (w tym 483 tys. samych osobówek). To o prawie 67 tysięcy sztuk więcej niż w 2016 roku. Najpopularniejszą marką w kraju nad Wisłą była Skoda (Fabia i Octavia), kolejne miejsca zajmują Opel Astra, Volkswagen Golf i Toyota Yaris (Toyota jest również liderem wzrostu, sprzedała o 1/4 więcej samochodów niż w 2016 r. W segmencie premium królują Mercedes, BMW i Audi.
Jednak najwięcej aut, również tych najdroższych kupuje się na firmę. Przeciętny Nowak nadal samochodów szuka w komisach, u handlarzy bądź w prywatnych ofertach z rynku wtórnego. Ostatnio pisaliśmy na łamach LEFTLANE, że średnia wieku auta w Polsce, to 12-13 lat. Ponadto z rynku zachodniego ponownie wchłonęliśmy około miliona używanych samochodów (to prognozy).

Niemcy nie lubią hybryd?

U naszych sąsiadów wzrost rejestracji nowych samochodów trwa nieprzerwanie od kilku lat. Szef niemieckiego stowarzyszenia branży motoryzacyjnej VDA podał, że w 2017 roku w Niemczech zarejestrowano 3,4 mln samochodów. Co ciekawe prawie 58 proc. stanowiły pojazdy z silnikami benzynowymi, diesle stanowią teraz jeszcze 39%. Natomiast udział aut z silnikami hybrydowymi wyniósł 2,5 proc., to niewiele biorąc pod uwagę, że ich sprzedaż wzrosła o 76 proc.

W Norwegii królują alternatywne napędy

Samochody spalinowe w Norwegii są wysoko opodatkowane, pojazdy elektryczne są zwolnione z niemal wszystkich podatków oraz mają bardzo dużo przywilejów. Norwegia chce ograniczyć emisję dwutlenku węgla z nowych samochodów do 85 gramów na kilometr do 2020 roku i już w 2017 roku zbliżyła się do tego wyniku.
Oeyvind Solberg Thorsen, szef OMV, niezależnej organizacji kierowców mówi wprost – nikt się nie zbliża się nawet do tego wyniku. Po raz pierwszy mamy udział aut na paliwa kopalne poniżej 50 proc. Jeszcze w 2010 roku po Norwegii poruszało się około 3,3 tys. egzemplarzy elektrycznych samochodów i hybryd, w 2015 roku 73 tys., a w 2016 roku ponad 100 tys.

 

Wybór jest oczywisty, bo…

Dlaczego Norwegowie wybierają napęd elektryczny lub hybrydowy?
Zaraz każdy odpowie, że ich po prostu stać. I tak i nie, bo gdy weźmiemy wszystkie hojne przywileje i dopłaty, to nagle okazuje się, że w Polsce Nissan Leaf kosztuje dużo więcej niż spalinowy Qashqai, a u Skandynawów Leaf jest tańszy. Podobnie jest z Teslą, która u nas jest sporo droższa. Podobnie też wychodzi z BMW i3, które kosztuje mniej niż seria 1. Przykładów można mnożyć naprawdę sporo (Mercedes, Volkswagen).

Nie ma się co oszukiwać, gdyby nie dopłaty i przywileje, to Norwegowie nie byliby skłonni do wybierania samochodów elektrycznych, są tacy jak my, liczą pieniądze i dbają o domowy budżet. Przykład i motywacja idzie z góry. Warto dodać, że udział wszystkich aut z napędem elektrycznym i hybrydowym wynosi obecnie ponad 5 proc., mimo iż jak wspominałem na początku, to właśnie w 2017 roku zarejestrowano więcej elektryków i hybryd. Nie będę już przytaczał danych znad Wisły, bo to pokazuje, że dzieli nas olbrzymia przepaść i 15 lat różnicy, jeżeli rząd w Polsce jeszcze łaskawiej podejdzie do tego typu pojazdów.

Europa Golfem stoi

Między styczniem a listopadem 2017 roku w Europie sprzedało się w sumie 14 435 691 nowych samochodów osobowych. W tej liczbie jest zawarty wynik Volkswagena, który sprzedał ponad 920 tysięcy sztuk Golfa, Polo i Tiguana. Poniżej pierwsza 10-tka.

1. Volkswagen Golf – 445 206 sztuk
2. Renault Clio – 298 990 sztuk
3. Volkswagen Polo – 255 370 sztuk
4. Ford Fiesta – 237 770 sztuk
5. Nissan Qashqai – 230 860 sztuk
6. Peugeot 208 – 225 198 sztuk
7. Opel Corsa – 221 497 sztuk
8. Volkswagen Tiguan – 218 238 sztuk
9. Skoda Octavia – 214 329 sztuk
10. Opel Astra – 204 742 sztuki