Na zachodzie powoli dobiega końca budowa S3, która zepnie Szczecin z południowo-zachodnią zagranicą państwa. Takiej drogi potrzebuje również wschodnia polska. Rząd w końcu dostrzegł, że ta inwestycja powinna zostać zrealizowana jak najszybciej. Naszym zdaniem 2024 r., to jednak bardzo odważny plan [MAPY].

Całkowita długość Via Carpatia w Polsce, to ponad 760 km drogi ekspresowej. Idea utworzenia całego szlaku powstała ponad 10 lat temu z inicjatywy Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Trasa ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję ( wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej z Kłajpedy przez Kowno, Białystok, Lublin, Rzeszów, Koszyce, Debreczyn i dalej do Rumunii. W Rumunii szlak rozwidla się w kierunku portu morskiego Konstanca oraz w kierunku Swilengradu. Dalej przez Bułgarię do Sofii i portów greckich nad Morzem Egejskim w Salonikach).

W czwartek na konferencji prasowej w Rzeszowie Rzońca podkreślił, że budowa Via Carpatia to “zupełne przeorientowanie dotychczasowej polityki komunikacyjnej”. Dotychczas mówiło się o potrzebie komunikacji wschód-zachód, teraz mówimy o komunikacji północ-południe” – dodał. Zdaniem szefa sejmowej komisji infrastruktury, kluczowym odcinkiem tej drogi będzie fragment od Babicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Jak powiedział Rzońca, na ten odcinek zarezerwowana jest w budżecie kwota 8,5 mld zł.
– Wierzę mocno, że ogłoszenie przetargu na budowę tego odcinka nastąpi na przełomie 2018 i 2019 roku i zostanie on oddany w 2023 r. lub rok później – dodał Rzońca. Obecny na konferencji dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski dodał, że odcinki Via Carpatia na północ od Rzeszowa gotowe będą szybciej, bo już w 2021 r.
Obecnie na terenie naszego kraju w śladzie Via Carpatia powstało łącznie 76 kilometrów trasy, w budowie jest natomiast kolejne 96 kilometrów (S19) i 24 kilometry (S61). Dlatego przyznajemy, że oddanie do użytku całej drogi w 2024 roku, to plan bardzo ambitny, ale czy realny?

Na granatowo został zaznaczony na mapie cały planowany przebieg Via Carpatia na terenie naszego kraju. Poniżej możemy zobaczyć jaki jest aktualny stan budowy dróg, przetargów i planów.

Na zielono widzimy zaznaczony odcinek S61, który jest już w budowie. Granatowy fragment S19 jest dopiero w przygotowaniu, nie ma jeszcze przetargu. Na grafice widzimy również całkowity brak od Korycina do Suwałk.

Na terenie województwa lubelskiego spory fragment S19 jest dopiero w przygotowaniu. Gotowa jest obwodnice Międzyrzecza Podlaskiego, Kocka i Woli Skromowskiej, fragment obwodnicy Lublina, a w budowie jest odcinek Kraśnik – Stobierna. W trakcie przetargu jest fragment Lubartów – Kraśnik.

Na Podkarpaciu S19 jest ukończona tylko w okolicy Rzeszowa. Na północy województwa odcinek jest w przetargu, a na południu dopiero planowany.