Nie wszyscy wiedzą, że istnieje elektryczny samochód marki Opel, który swoimi parametrami ma najbliżej do tego, co oferują auta Tesla Motors. Nazywa się Opel Ampera-e i dysponuje zasięgiem 520 km wg europejskich norm NEDC i 380 km wg bardziej restrykcyjnych pomiarów WLTP.

Nie zmienia to faktu, że Ampera-e to jedno z niewielu aut elektrycznych o przyzwoitym zasięgu, poza wspomnianymi Teslami, które jest aktualnie dostępne w sprzedaży. Nawet nowy Nissan Leaf, oferujący od 240 km do 320 km zasięgu, nie może się z nim równać, ani Volkswagen e-Golf 2017, który wg optymistycznych założeń przejedzie nieco ponad 300 km.

Opel traci na produkcji Ampery-e, ale…

Rzecz w tym, że Ampera-e to w rzeczywistości Chevrolet Bolt EV, czyli auto za którym stoi General Motors. Zaś GM w 2017 roku sprzedało Opla do koncernu PSA, właściciela Peugeota i Citroena i tu zaczynają się schody.

2018 Chevrolet Bolt EV – brat bliźniak Ampery-e

Już wcześniej pojawiły się informacje, że PSA chce się pozbyć Ampery-e z oferty, której produkcja odbywa się w USA. Powód – do wytworzenia każdego modelu koncern musi dopłacać ponad 40 000 zł, co rzeczywiście może wydawać się średnio dochodowym biznesem.

Zespół napędowy – silnik o mocy 200 KM i akumulatory 60 kWh

Druga strona medalu jest taka, że producenci muszą spełniać normy emisji spalin Euro – dotyczące całego koncernu. Dlatego om więcej aut niskoemisyjnych lub bezemisyjnych trafi na rynek, tym więcej aut o wysokiej emisji może zostać sprzedanych. Jeżeli producent nie wywiązuje się z produkcją aut niskoemisyjnych, to musi dokładać do aut spalinowych – niecałe 100 euro za każdy gram CO2 ponad normę.

Opel Ampera-e pojawi się w Polsce

Wszystko wskazuje na to, że PSA wprowadzi ponownie Amperę-e do oferty, bo dokładanie do produkcji tego modelu może być bardziej opłacalne, niż płacenie kar za emisję dwutlenku węgla. Taka sytuacja może utrzymać się do 2019 roku, kiedy to PSA zacznie produkować własne modele elektryczne.

Na niemieckiej stronie Opla został zamieszczony formularz pozwalający umówić się na jazdę próbną. Auto zostało wycenione na 39 330 euro, co przy obecnym kursie daje 164 253 zł. Również polska strona Opla informuje o tym, że wkrótce Ampera-e zadebiutuje na rynku.

Dane techniczne

Opel Ampera-e, czyli europejska wersja Chevroleta Bolt EV, wyposażony jest tylko i wyłącznie w silnik elektryczny generujący 200 KM oraz 360 Nm momentu obrotowego. Pozwala to przyspieszyć do 100 km/h w czasie 7,3 sekundy. Zasięg szacowany jest na 520 km wg pomiarów NEDC, 383 km wg EPA i 380 km wg WLTP i wszystko wskazuje na to, że ostatnia wartość jest najbliższa rzeczywistości. Jest to zasługą akumulatora o pojemności 60 kWh.

Opel chwali się też naprawdę wielkim ekranem dotykowym o przekątnej 10,2”. Może nie jest to tak dużo, jak w Tesla Model 3 – 15” – ale mimo wszystko jak na resztę branży, to naprawdę duży wyświetlacz.

Poza tym warto wiedzieć, że Ampera-e ma długość 4,17 m. To oznacza, że pod względem wymiarów można go porównać z Renault Captur, Peugeot 2008, czy z Jeepem Renegade.