Autostrada Wielkopolska podnosi opłaty. Od 2 stycznia znowu drożej na A2!

Od 2 stycznia 2018 roku zmienią się stawki za przejazd A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin, łącznie ten fragment autostrady liczy sobie 150 kilometrów. Autostrada Wielkopolska (AWSA) uzasadnia – to na remonty i spłatę kredytów.

Obecnie fragment A2 Nowy Tomyśl – Konin jest podzielony na 3 płatne odcinki. Kierowca, który zdecyduje się na przejazd płaci 3 razy po 19 zł. Po podwyżce będzie musiał zapłacić 20 zł na każdej bramce. Zatem przejazd całym 150-kilometrowym uszczupli nasz budżet o 60 zł, a nie jak do tej pory o 57 zł. Nowa stawka dotyczy samochodów osobowych i motocykli. Od stycznia wzrosną też opłaty za przejazd tą trasą pojazdów ponadnormatywnych.

Podwyżka jest odzwierciedleniem realnych kosztów utrzymania autostrady, niezbędnych inwestycji oraz kosztów obsługi kredytów. Stawki za przejazd ustalane są w oparciu o obowiązującą umowę koncesyjną, wieloletni plan finansowy oraz prognozy ruchu – poinformowała Kwiatkowska, rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA). Dodała też, że ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest również fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. Naszych opłat nie można zatem porównywać ze stawkami na autostradach publicznych. Państwo i podatnicy nie dopłacają ani złotówki, w przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których przejazdy dotowane są w ponad 60 proc. z budżetu państwa. Poprzednia podwyżka opłat miała miejsce w marcu 2017 roku.

W 2018 planowana jest rozbudowa obwodnicy Poznania. Jezdnia zostanie poszerzona o 3 pas ruchu na odcinku od węzła Komorniki do węzła Krzesiny (13 kilometrów).

Autostrada Wielkopolska, której współwłaścicielem jest firma Kulczyk Holding, miała oddać państwu prawie 900 mln zł zawyżonych rekompensat – zdecydowała Komisja Europejska, wspierając zabiegi rządu Polski o zwrot pieniędzy. Jest o część pieniędzy, które Autostrada Wielkopolska dostała od państwa w ramach rekompensaty za zmianę przepisów dotyczących płacenia za przejazd ciężarówek po autostradach, przyjętych w 2005 roku. Komisja uznała, że firma zawyżyła prognozy ruchu ciężarówek i dzięki temu dostała zawyżone rekompensaty z budżetu.

Do tej pory ta należność nie została uregulowana i na dzień dzisiejszy dług wynosi już 1,36 mld zł. 29 listopada 2017 roku na Autostradę Wielkopolską został wydany sądowy nakaz zapłaty tej sumy.

Komentarze

Najnowsze


  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Autostrada Wielkopolska podnosi opłaty. Od 2 stycznia znowu drożej na A2!
Autostrada Wielkopolska podnosi opłaty. Od 2 stycznia znowu drożej na A2!
Autostrada Wielkopolska podnosi opłaty. Od 2 stycznia znowu drożej na A2!

Od 2 stycznia 2018 roku zmienią się stawki za przejazd A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin, łącznie ten fragment autostrady liczy sobie 150 kilometrów. Autostrada Wielkopolska (AWSA) uzasadnia – to na remonty i spłatę kredytów.

Obecnie fragment A2 Nowy Tomyśl – Konin jest podzielony na 3 płatne odcinki. Kierowca, który zdecyduje się na przejazd płaci 3 razy po 19 zł. Po podwyżce będzie musiał zapłacić 20 zł na każdej bramce. Zatem przejazd całym 150-kilometrowym uszczupli nasz budżet o 60 zł, a nie jak do tej pory o 57 zł. Nowa stawka dotyczy samochodów osobowych i motocykli. Od stycznia wzrosną też opłaty za przejazd tą trasą pojazdów ponadnormatywnych.

Podwyżka jest odzwierciedleniem realnych kosztów utrzymania autostrady, niezbędnych inwestycji oraz kosztów obsługi kredytów. Stawki za przejazd ustalane są w oparciu o obowiązującą umowę koncesyjną, wieloletni plan finansowy oraz prognozy ruchu – poinformowała Kwiatkowska, rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA). Dodała też, że ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest również fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. Naszych opłat nie można zatem porównywać ze stawkami na autostradach publicznych. Państwo i podatnicy nie dopłacają ani złotówki, w przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których przejazdy dotowane są w ponad 60 proc. z budżetu państwa. Poprzednia podwyżka opłat miała miejsce w marcu 2017 roku.

W 2018 planowana jest rozbudowa obwodnicy Poznania. Jezdnia zostanie poszerzona o 3 pas ruchu na odcinku od węzła Komorniki do węzła Krzesiny (13 kilometrów).

Autostrada Wielkopolska, której współwłaścicielem jest firma Kulczyk Holding, miała oddać państwu prawie 900 mln zł zawyżonych rekompensat – zdecydowała Komisja Europejska, wspierając zabiegi rządu Polski o zwrot pieniędzy. Jest o część pieniędzy, które Autostrada Wielkopolska dostała od państwa w ramach rekompensaty za zmianę przepisów dotyczących płacenia za przejazd ciężarówek po autostradach, przyjętych w 2005 roku. Komisja uznała, że firma zawyżyła prognozy ruchu ciężarówek i dzięki temu dostała zawyżone rekompensaty z budżetu.

Do tej pory ta należność nie została uregulowana i na dzień dzisiejszy dług wynosi już 1,36 mld zł. 29 listopada 2017 roku na Autostradę Wielkopolską został wydany sądowy nakaz zapłaty tej sumy.