300 km zasięgu w 20 minut to prawdziwa rewolucja. 21 ładowarek Ultra-E pojawi się najpierw na trasie od Holandii aż po Austrię, a do 2020 roku 10 takich urządzeń znajdzie się również w Polsce. Jest tylko jeden problem – wciąż nie ma ani jednego samochodu obsługującego nowy standard.

Podczas gdy my cieszymy się z uruchamiania pierwszych, całkiem szybkich ładowarek 50 kW, w Niemczech wystartował montaż ładowarek Ultra-E – 350 kW. Pierwsze urządzenie pojawiło się w miejscowości Kleinostheim, niedaleko Frankfurtu nad Menem, w pobliżu autostrady A3.

Co więcej nie jest to 1 punkt ładowania, a 4 osobne stanowiska. W sytuacji, gdy do każdego urządzenia zostanie podłączony samochód, może on być ładowany z mocą 175 kW. Jednak to tylko chwilowe, bowiem na wiosnę przyszłego roku stacja zostanie zmodernizowana i będzie mogła podawać 350 kW na 4 stanowiskach jednocześnie.

Już ładowarki 50 kW dają bardzo zadowalające efekty. Akumulator auta o pojemności ok 30 kWh (np. Nissan Leaf I, Hyundai Ioniq, Volkswagen e-Golf) można naładować niemal do pełna w 30 minut. Zastosowanie mocy 350 kW oznacza, że 100 km zasięgu zyskamy w przeciągu 5 minut ładowania.

300 km zasięgu w 20 minut

Twórcy standardu podkreślają, że pokonanie 300 km będzie wymagało postoju do 20 minut, akurat by skorzystać z toalety, wypić kawę. To olbrzymia zmiana, zwłaszcza dla popularnych w Polsce ładowarek 22 kW, w których doładowanie zasięgu 70-80 km zajmuje grubo ponad godzinę. A to znowu sprawia, że dosyć trudno przekonać się do samochodów elektrycznych.

Jest tylko jeden problem….

Na rynku nie ma jeszcze żadnego samochodu, który może ładować się tak szybko. Osoby zaangażowane w projekt twierdzą jednak, że tego typu auta zaczną pojawiać się na rynku już w 2018 roku. Dla porównania bardzo szybkie ładowarki Supercharger do samochodów Tesla Motors oferują użytkownikom do 120 kW. Dopiero kolejna generacja standardu powinna zaoferować więcej niż 350 kW.

Również w Polsce

Allego (nie mylić z Allegro) planuje wyposażyć trasę prowadzącą przez Holandię, Belgię i Niemcy, do granicy z Austrią, w aż 21 ultra szybkich ładowarek. Umożliwi to bardzo sprawne pokonanie ponad 1000 km. Nowe stacje ładowarek „Ultra-E” będą pojawiały się w ostępach od 150 do 200 km, przy zjazdach z autostrad. Korytarz ma być gotowy już w lecie 2018 roku.

Cały projekt obejmuje aż 25 ultra szybkich ładowarek. Budżet wynosi 13 mln euro. Pieniądze w połowie pochodzą z europejskiego projektu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Co ciekawe z tych samych pieniędzy powstają polskie, szybkie ładowarki 50 kW, za które odpowiada firma Greenway Infrastructure Poland. Do 2020 roku przy polskich drogach ma stanąć 200 ładowarek aut elektrycznych, w tym 10 w standardzie Ultra-E.

Standard Ultra-E jest tworzony przez alians wielu firm, do których należą m.in. Audi, BMW, Renault, Bayern Innovativ, Hubject, Magna, Smartics i Verbund, zaś firma Allego jest jej koordynatorem. Ultra-E wykorzystuje popularne gniazdo CCS (Combined Charging System).

źródła: Europe’s first public ultra-fast charging station now operational, ULTRA-E – European Commission