Korteż czyli Konwój lub Orszak został stworzony przez Moskiewski Instytut Motoryzacji. Pierwsze wzmianki o opancerzonej limuzynie pojawiły się już w 2013 roku. Gotowe są cztery typy nadwozia: limuzyna, sedan, terenówka i minivan. Do końca roku do służby wejdzie pierwszych kilka samochodów. Rodzynek dla Putina zostanie zaprezentowany w 2018 roku na dobry początek kolejnej kadencji.

Minister przemysłu i handlu Denis Manturow zapowiedział na antenie Rosja24, że już od 25 do 29 grudnia funkcjonariusze Federalnej Służby Bezpieczeństwa zaczną przesiadać się do nowych limuzyn z projektu Korteż. Natomiast w przyszłym roku Centralny Ośrodek Badawczy Motoryzacji wraz z Sollers dostarczy około 70 kolejnych samochodów. Z dalszej części wypowiedzi wynika, że do 2020 roku Rosjanie wyprodukują ponad 4 tys. samochodów z tej serii, a co za tym idzie limuzyny będą mogli również kupić zamożniejsi ludzie z całego świata.

Zakłada się natomiast, że premiera specjalnej limuzyny dla samego Putina odbędzie się na inauguracji prezydenta wiosną 2018 roku. Ale wiadomo już, że w lipcu tego roku prezydent wystawił nowej limuzynie pozytywną ocenę.

Dokładnych danych nadal nie ujawniono nie ujawniono, ale z tego co wiadomo specjalny sedan będzie miał ponad 5 m długości oraz silnik V12 o mocy 800 KM. Denis Manturow powiedział rok temu agencji prasowej RIA Novosti, że inżynierowie Porsche pomogli stworzeniu serca do prezydenckiego limo. Oficjalnie media w Rosji podają, że sam projekt Kortez kosztował podatników 181,9 mln USD, a nieoficjalnie? Tyle co igrzyska w Soczi ;).

Do tej pory Putin korzystał z samochodów Mercedes-Benz S600 Pullman (W140), na liście parku maszyn Kremla figuruje 11 takich pojazdów, w tym kilka wyprodukowanych w latach 1996-2000. Mercedes-Benz S600 Pullman napędzany jest 6-litrowym silnikiem V12 o mocy około 394 KM (290 kW). Oczywiście pojazd jest opancerzony, poziom ochrony balistycznej VR9 i drzwi pancerne poziomu B6/B7. Grubość przedniej szyby wynosi 10 cm i waży 130 kg. Wnętrze samochodu prezydenta zawiera pancerną kapsułę. Dla porównania nasz prezydencki 760Li High Security zapewnia ochronę balistyczną na poziomie VR7.

Prywatnie Putin ma także swoją kolekcję aut, które stoją w garażu jego rezydencji w Moskwie. W większości są to sowieckie produkcje, m.in. Wołga z 1956 r., Zaporożec (wyprodukowany na Ukrainie) z 1972 roku oraz Ziguli z 1970 roku.

Władimir Putin i jego GAZ-21 (Wołga) z 1956 roku.