Paliwa zimowe kontra letnie – jakie są istotne różnice?

Jak wszyscy wiemy w Polsce w okresie zimowym potrafi być naprawdę mroźno. A to skutkuje problemami z odpaleniem samochodu. Dotyczy to aut napędzanych wszystkimi rodzajami paliw. Z tą różnicą, że jedne są bardziej wrażliwe na zmiany temperatury, a inne mniej.

 

 

Najmniej podatną na negatywny wpływ ujemnych temperatur jest benzyna. Skład benzyny zimowej różni się tylko nieznacznie od stosowanej na wiosnę i w lecie. Jedyne co w przypadku bezołowiówki ulega zmianie to prężność par. Mróz powoduje, że benzyna mniej paruje, a co za tym idzie trudniej zapalić mieszankę w cylindrze. Rafinerie w okresie niższych temperatur stosują specjalne składniki, które podnoszą prężność par a przez to zimowa benzyna bardziej paruje w stosunku do jej letniego odpowiednika.

W przypadku benzyn zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich np. butanu. W okresie letnim prężność par może być maksymalna 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.

 

LPG ZIMĄ

Kolejnym paliwem, które ciężko znosi mróz jest popularny w Polsce LPG. Aby sprostać zimie dystrybutorzy gazu zwiększają w składzie mieszanki stosunek gazów lekkich (propan) do gazów ciężkich (butan). Zwiększa to niestety cenę przy dystrybutorze ale podnosi komfort pracy silnika zimą. Należy jednak uważać na nieuczciwe stacje LPG, które aby zwiększyć zyski zamiast podnosić udział drogiego propanu dodają metan. Może się to nawet skończyć remontem silnika.

 

 

OLEJ NAPĘDOWY

Najtrudniej w zimie ma olej napędowy. Podczas mrozu z ropy wytrąca się parafina, która blokuje filtr paliwa i uniemożliwia pracę silnika. Parametrem, który opisuje tą właściwość jest CEPP czyli Cold Filter Plugging Point. Określa on temperaturę, w której cząsteczki parafiny całkowicie zablokują filtr. Aby przeciwdziałać temu procesowi rafinerie w okresie mrozów wzbogacają olej napędowy o MDFI (Middle Distillate Flow Improvers), czyli o środki poprawiające przepływ średnich destylatów.

W Polsce olej napędowy występuje w trzech odmianach, w zależności od CEPP. Temperatury dla jakich jest przewidziany kształtują się następująco: letni (do 0 stopni), przejściowy (do – 10 stopni), zimowy (do – 20 stopni). Według ogólnie przyjętych norm, okres letni zaczyna się od 15 kwietnia i trwa do 1 października, okres zimowy od 15 listopada do 1 marca a okres przejściowy w pozostałą część roku. Warto pamiętać, że są to tylko normy a nie obowiązujące prawo i poszczególni producenci sami decydują kiedy wprowadzą dany rodzaj Diesla.

Komentarze

Najnowsze

  •  

    Toyota może wskrzesić modele Celica i MR2!

    Jeszcze niedawno wydawać się mogło, że Toyota porzuciła już na dobre tworzenie gamy sportowych samochodów. Jedynym rasowym autem tego typu jest obecnie...
    21 września 2018

  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Paliwa zimowe kontra letnie – jakie są istotne różnice?
Paliwa zimowe kontra letnie – jakie są istotne różnice?
Paliwa zimowe kontra letnie – jakie są istotne różnice?

Jak wszyscy wiemy w Polsce w okresie zimowym potrafi być naprawdę mroźno. A to skutkuje problemami z odpaleniem samochodu. Dotyczy to aut napędzanych wszystkimi rodzajami paliw. Z tą różnicą, że jedne są bardziej wrażliwe na zmiany temperatury, a inne mniej.

 

 

Najmniej podatną na negatywny wpływ ujemnych temperatur jest benzyna. Skład benzyny zimowej różni się tylko nieznacznie od stosowanej na wiosnę i w lecie. Jedyne co w przypadku bezołowiówki ulega zmianie to prężność par. Mróz powoduje, że benzyna mniej paruje, a co za tym idzie trudniej zapalić mieszankę w cylindrze. Rafinerie w okresie niższych temperatur stosują specjalne składniki, które podnoszą prężność par a przez to zimowa benzyna bardziej paruje w stosunku do jej letniego odpowiednika.

W przypadku benzyn zwiększa się prężność tego paliwa przez dodanie większej ilości komponentów lekkich np. butanu. W okresie letnim prężność par może być maksymalna 60 kPa, a w okresie zimowym parametr ten może wynosić maksymalnie 90 kPa.

 

LPG ZIMĄ

Kolejnym paliwem, które ciężko znosi mróz jest popularny w Polsce LPG. Aby sprostać zimie dystrybutorzy gazu zwiększają w składzie mieszanki stosunek gazów lekkich (propan) do gazów ciężkich (butan). Zwiększa to niestety cenę przy dystrybutorze ale podnosi komfort pracy silnika zimą. Należy jednak uważać na nieuczciwe stacje LPG, które aby zwiększyć zyski zamiast podnosić udział drogiego propanu dodają metan. Może się to nawet skończyć remontem silnika.

 

 

OLEJ NAPĘDOWY

Najtrudniej w zimie ma olej napędowy. Podczas mrozu z ropy wytrąca się parafina, która blokuje filtr paliwa i uniemożliwia pracę silnika. Parametrem, który opisuje tą właściwość jest CEPP czyli Cold Filter Plugging Point. Określa on temperaturę, w której cząsteczki parafiny całkowicie zablokują filtr. Aby przeciwdziałać temu procesowi rafinerie w okresie mrozów wzbogacają olej napędowy o MDFI (Middle Distillate Flow Improvers), czyli o środki poprawiające przepływ średnich destylatów.

W Polsce olej napędowy występuje w trzech odmianach, w zależności od CEPP. Temperatury dla jakich jest przewidziany kształtują się następująco: letni (do 0 stopni), przejściowy (do – 10 stopni), zimowy (do – 20 stopni). Według ogólnie przyjętych norm, okres letni zaczyna się od 15 kwietnia i trwa do 1 października, okres zimowy od 15 listopada do 1 marca a okres przejściowy w pozostałą część roku. Warto pamiętać, że są to tylko normy a nie obowiązujące prawo i poszczególni producenci sami decydują kiedy wprowadzą dany rodzaj Diesla.