Brytyjski oddział Forda w rozmowie z magazynem Autocar potwierdził, że nowy Ford Focus RS może z wydechu wypuszczać biały dym. Wszystko wskazuje na to, że przyczyną jest nieodpowiedni stop aluminium bloku i głowicy silnika, który dosyć szybko zaczyna się odkształcać.

Taka usterka oznacza dosyć poważną awarię. Jest to typowy objaw przedostawania się płynu z chłodnicy do cylindrów. Problem pojawia się zwłaszcza wtedy, gdy silnik jest zimny. Co więcej usterka podobno może zdarzyć się dosyć wcześnie, nawet przed przebiegiem 10 000 km.

Producent nie ogłosił jeszcze akcji serwisowej, ale pracuje nad rozwiązaniem problemu, co jednak może nie być takie proste. Do tej pory Ford wymieniał silniki na nowe, jeżeli ktoś zgłosił usterkę w swoim samochodzie. Klient otrzymywał nową, poprawioną już jednostkę napędową. Producent przekazał również, że jeżeli u kogoś występuje podobna sytuacja, należy zgłosić się do dealera na przegląd i naprawdę w ramach gwarancji.

Użytkownicy forów dyskusyjnych twierdzą, że w Focusie RS MK3 zawodzi przede wszystkim uszczelnienie bloku i głowicy. Autocar podaje, że wynika to właśnie z nieodpowiedniego materiału użytego w konstrukcji jednostki napędowej. Podobno przez wielokrotne rozgrzewanie i chłodzenie blok z czasem delikatnie zmienia swój kształt, a uszczelka puszcza.

Podobno problem nie występuje w Fordzie Mustangu Ecoboost, który jest wyposażony niemal w ten sam silnik. Jednostki różnią się jednak blokiem i głowicą, które zostały wykonane z innego stopu aluminium. Ford twierdzi też, że problem dotyczy jedynie wczesnych wersji Focusa RS, pochodzących z roku 2016 i 2017

Dane techniczne

Ford Focus RS wyposażony jest w 4 cylindrowy silnik o pojemności 2.3 litra, mocy 350 KM, z momentem obrotowym 350 Nm od 2700 do 4000 obr./min. Prędkość maksymalna sportowej odmiany miejskiego hatchbacka wynosi 266 km/h. Wszystko to pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 4,7 sekundy.

Napęd przekazywany jest na wszystkie 4 koła. Jest to jedno z niewielu aut z trybem wspomagający driftowanie, czyli jazdę bokiem. Ceny samochodu zaczynają się w naszym kraju od 156 260 zł.

Niemal identyczny silnik montowany jest pod maską nowego Mustanga od roku 2014. Poza innym materiałem, z którego został wykonany, silnik różni się także mocą. Na początku wynosiła ona 317 KM, jednak od wersji 2018 producent obniżył ją do 290 KM.

źródło: autocar.co.uk (Ford Focus RS engine problem confirmed to cause ‘white smoke’)