Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

W Polsce nadal zbyt często pokutuje mit, że skrzynia automatyczna to zło rodem z USA. Powoli ten pogląd zaczyna się zmieniać i nasi rodacy doceniają zalety tego typu rozwiązania.

 

Przede wszystkim warto wiedzieć, że rozróżniamy cztery rodzaje przekładni automatycznych. W kolejności powstania będzie to: klasyczna ( jednosprzęgłowa ) przekładnia automatyczna, skrzynia zautomatyzowana (zwana też zmechanizowaną lub zrobotyzowaną ), przekładnia bezstopniowa (CVT) i mechanizm dwusprzęgłowy (np. DSG ).

Skrzynia automatyczna została opracowana przez amerykanów w 1930 roku. Pierwszym samochodem seryjnie wyposażonym w takie rozwiązanie był Oldsmobile z 1940. Zasada działania jest dość skomplikowana, ale w dużym uproszeniu warto zapamiętać, że mechanizm opiera się o hydrokinetykę i przekładnie planetarne. Pierwsze skrzynie automatyczne wyposażone były w dwa lub trzy przełożenia. Dzisiaj spotykamy konstrukcje 6-cio a nawet 9-cio biegowe.

Skrzynia zmechanizowana powstała niewiele później niż klasyczny automat. Pierwszym autem wyposażonym w tego rodzaju rozwiązanie był Chrysler Vacamatic z 1940 roku. Przekładnia zautomatyzowana jest czymś co tylko na pozór przypomina automat, ale w gruncie rzeczy jest to skrzynia manualna. Konkretniej mówiąc przekładnia ręczna sterowana przez siłowniki zastępuje lewą nogę i prawą rękę kierowcy. Mechanizm najczęściej stosowany w autach miejskich z uwagi na niską masę i cenę (np. Easytronic w Oplu Corsie ). Minusem tego rozwiązania są wyczuwalne szarpnięcia podczas ruszania i zatrzymywania samochodu.

PRZEKŁADANIA BEZSTOPNIOWA CVT

CVT ( ang. Continously Variable Transmission ) została zaprezentowana po raz pierwszy w 1958 roku przez firmę DAF. Budowa skrzyni CVT jest dość prosta. Opiera się na zmianie średnic, po których obtacza się pasek lub łańcuch łączący oba wałki przekładni. Zmiana  przełożeń następuje w wyniku rozsuwania lub przysuwania się do siebie par krążków stożkowych. Prosta konstrukcja, niska waga i cena nie są jednak w stanie zrekompensować nieciekawego wrażenia z jazdy autem wyposażonym w CVT. W starszych konstrukcjach kierowca ma wrażenie, że prowadzi tramwaj. Podczas przyspieszenia jednostajny warkot silnika, nieprzerywany wyczuwalna zmianą przełożeń wieku może irytować. Nowsze konstrukcje dzięki zastosowanej elektronice imitują klasyczne szarpnięcia podczas zmiany biegu.

DSG (DIRECT-SHIFT GEARBOX)

Skrzynia dwusprzęgłowa jest najnowszą odmianą automatów. Pierwszym producentem samochodów, który wprowadził to rozwiązanie na rynek był VW. W 2003 roku skrzynia nazwana DSG (Direct-Shift Gearbox) rozpoczęła rewolucję na rynku motoryzacyjnym. Budowa przekładni dwusprzęgłowej jest w gruncie rzeczy podobna do skrzyni zautomatyzowanej. Z tą jednak różnicą, że zamiast jednego manuala mamy tak jakby dwa. Jeden obsługuje parzyste a drugi nieparzyste przełożenia. Podczas przyspieszania w momencie wrzucania pierwszego biegu, kolejny czeka już zapięty. Zmiana przełożeń realizowana jest poprzez rozłączenie jednego i załączenie drugiego sprzęgła, co następuje automatycznie w tym samym momencie. Dzięki temu prędkość pracy jest bardzo duża. Jedynym mankamentem jest wysoka cena tego rozwiązania.

Komentarze

Najnowsze

  •  

    Toyota może wskrzesić modele Celica i MR2!

    Jeszcze niedawno wydawać się mogło, że Toyota porzuciła już na dobre tworzenie gamy sportowych samochodów. Jedynym rasowym autem tego typu jest obecnie...
    21 września 2018

  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Rodzaje automatycznych skrzyń biegów
Rodzaje automatycznych skrzyń biegów
Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

W Polsce nadal zbyt często pokutuje mit, że skrzynia automatyczna to zło rodem z USA. Powoli ten pogląd zaczyna się zmieniać i nasi rodacy doceniają zalety tego typu rozwiązania.

 

Przede wszystkim warto wiedzieć, że rozróżniamy cztery rodzaje przekładni automatycznych. W kolejności powstania będzie to: klasyczna ( jednosprzęgłowa ) przekładnia automatyczna, skrzynia zautomatyzowana (zwana też zmechanizowaną lub zrobotyzowaną ), przekładnia bezstopniowa (CVT) i mechanizm dwusprzęgłowy (np. DSG ).

Skrzynia automatyczna została opracowana przez amerykanów w 1930 roku. Pierwszym samochodem seryjnie wyposażonym w takie rozwiązanie był Oldsmobile z 1940. Zasada działania jest dość skomplikowana, ale w dużym uproszeniu warto zapamiętać, że mechanizm opiera się o hydrokinetykę i przekładnie planetarne. Pierwsze skrzynie automatyczne wyposażone były w dwa lub trzy przełożenia. Dzisiaj spotykamy konstrukcje 6-cio a nawet 9-cio biegowe.

Skrzynia zmechanizowana powstała niewiele później niż klasyczny automat. Pierwszym autem wyposażonym w tego rodzaju rozwiązanie był Chrysler Vacamatic z 1940 roku. Przekładnia zautomatyzowana jest czymś co tylko na pozór przypomina automat, ale w gruncie rzeczy jest to skrzynia manualna. Konkretniej mówiąc przekładnia ręczna sterowana przez siłowniki zastępuje lewą nogę i prawą rękę kierowcy. Mechanizm najczęściej stosowany w autach miejskich z uwagi na niską masę i cenę (np. Easytronic w Oplu Corsie ). Minusem tego rozwiązania są wyczuwalne szarpnięcia podczas ruszania i zatrzymywania samochodu.

PRZEKŁADANIA BEZSTOPNIOWA CVT

CVT ( ang. Continously Variable Transmission ) została zaprezentowana po raz pierwszy w 1958 roku przez firmę DAF. Budowa skrzyni CVT jest dość prosta. Opiera się na zmianie średnic, po których obtacza się pasek lub łańcuch łączący oba wałki przekładni. Zmiana  przełożeń następuje w wyniku rozsuwania lub przysuwania się do siebie par krążków stożkowych. Prosta konstrukcja, niska waga i cena nie są jednak w stanie zrekompensować nieciekawego wrażenia z jazdy autem wyposażonym w CVT. W starszych konstrukcjach kierowca ma wrażenie, że prowadzi tramwaj. Podczas przyspieszenia jednostajny warkot silnika, nieprzerywany wyczuwalna zmianą przełożeń wieku może irytować. Nowsze konstrukcje dzięki zastosowanej elektronice imitują klasyczne szarpnięcia podczas zmiany biegu.

DSG (DIRECT-SHIFT GEARBOX)

Skrzynia dwusprzęgłowa jest najnowszą odmianą automatów. Pierwszym producentem samochodów, który wprowadził to rozwiązanie na rynek był VW. W 2003 roku skrzynia nazwana DSG (Direct-Shift Gearbox) rozpoczęła rewolucję na rynku motoryzacyjnym. Budowa przekładni dwusprzęgłowej jest w gruncie rzeczy podobna do skrzyni zautomatyzowanej. Z tą jednak różnicą, że zamiast jednego manuala mamy tak jakby dwa. Jeden obsługuje parzyste a drugi nieparzyste przełożenia. Podczas przyspieszania w momencie wrzucania pierwszego biegu, kolejny czeka już zapięty. Zmiana przełożeń realizowana jest poprzez rozłączenie jednego i załączenie drugiego sprzęgła, co następuje automatycznie w tym samym momencie. Dzięki temu prędkość pracy jest bardzo duża. Jedynym mankamentem jest wysoka cena tego rozwiązania.