Rodzaje napędów hybrydowych

Samochody hybrydowe przebojem zdobywają rynek. Są bardziej ekologiczne i oszczędne ale za to droższe od aut z napędem spalinowym. Nie wszyscy wiedzą, że istnieje kilka rodzajów napędów hybrydowych.

Według definicji samochód hybrydowy wyposażony jest w silnik spalinowy oraz jeden lub więcej silników elektrycznych. W zamyśle, ma to zwiększyć osiągi przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania.

Napęd równoległy

Pierwszym rodzajem napędu hybrydowego jest napęd równoległy. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny połączone są mechanicznie z kołami. Do napędu może służyć sam silnik spalinowy, silnik elektryczny lub oba naraz. Wiodącą rolę w równoległym układzie hybrydowym ma jednostka spalinowa. Silniki elektryczne są zazwyczaj niewielkiej mocy i służą tylko jako wsparcie dla motoru spalinowego. Niewielkie elektryki w połączeniu z małymi akumulatorami mają za zadanie jedynie dodawać momentu obrotowego podczas przyspieszania oraz odzyskiwać energię podczas hamowania.

Napęd szeregowy

Kolejnym typem napędu hybrydowego jest napęd szeregowy. W tej konstrukcji zadanie napędzania kół spoczywa na jednostce elektrycznej. Silnik spalinowy służy jedynie do ładowania dużego zestawu baterii. W momencie rozładowania akumulatorów jednostka spalinowa włącza się i napędza generator, który doładowuje baterię. Dodatkowo podczas hamowania odzyskiwana jest energia, która trafia do akumulatorów.

Napęd mieszany

Napęd hybrydowy mieszany łączy zalety obu powyższych rozwiązań. Jest to zaawansowane rozwiązanie, a co za tym idzie bardziej kosztowne w produkcji. W układzie mieszanym możemy korzystać z wydajności układu szeregowego przy niewielkich prędkościach oraz z oszczędności układu równoległego przy prędkościach autostradowych. Największym producentem hybrydowych układów mieszanych jest obecnie Toyota.

Plug-in ( PHEV )

Najbardziej zaawansowanym napędem hybrydowym stosowanym obecnie jest układ plug-in (PHEV). Napęd PHEV jest rozwinięciem układu mieszanego i łączy ze sobą właściwości auta hybrydowego z typowym autem elektrycznym. Dzieje się to za sprawą gniazda ładowania, które pozwala uzupełnić prąd w akumulatorach korzystając z prądu elektrycznego. Zasięg samochodu z napędem plug-in na samym elektryku jest znacznie większy niż w typowej hybrydzie. Kierowca auta wyposażonego w układ plug-in może sam wybrać jakim trybem chce w danym momencie jechać. Czy ma to być czysty elektryk, hybryda czy sam silnik spalinowy. Jako ciekawostkę dodam, że pierwszym producentem, który rozpoczął sprzedaż samochodu PHEV był chiński BYD Auto, miało to miejsce w grudniu 2008.

Komentarze

Najnowsze

  •  

    Toyota może wskrzesić modele Celica i MR2!

    Jeszcze niedawno wydawać się mogło, że Toyota porzuciła już na dobre tworzenie gamy sportowych samochodów. Jedynym rasowym autem tego typu jest obecnie...
    21 września 2018

  

Testy

więcej >>

pOPULARNE

Rodzaje napędów hybrydowych
Rodzaje napędów hybrydowych
Rodzaje napędów hybrydowych

Samochody hybrydowe przebojem zdobywają rynek. Są bardziej ekologiczne i oszczędne ale za to droższe od aut z napędem spalinowym. Nie wszyscy wiedzą, że istnieje kilka rodzajów napędów hybrydowych.

Według definicji samochód hybrydowy wyposażony jest w silnik spalinowy oraz jeden lub więcej silników elektrycznych. W zamyśle, ma to zwiększyć osiągi przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania.

Napęd równoległy

Pierwszym rodzajem napędu hybrydowego jest napęd równoległy. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny połączone są mechanicznie z kołami. Do napędu może służyć sam silnik spalinowy, silnik elektryczny lub oba naraz. Wiodącą rolę w równoległym układzie hybrydowym ma jednostka spalinowa. Silniki elektryczne są zazwyczaj niewielkiej mocy i służą tylko jako wsparcie dla motoru spalinowego. Niewielkie elektryki w połączeniu z małymi akumulatorami mają za zadanie jedynie dodawać momentu obrotowego podczas przyspieszania oraz odzyskiwać energię podczas hamowania.

Napęd szeregowy

Kolejnym typem napędu hybrydowego jest napęd szeregowy. W tej konstrukcji zadanie napędzania kół spoczywa na jednostce elektrycznej. Silnik spalinowy służy jedynie do ładowania dużego zestawu baterii. W momencie rozładowania akumulatorów jednostka spalinowa włącza się i napędza generator, który doładowuje baterię. Dodatkowo podczas hamowania odzyskiwana jest energia, która trafia do akumulatorów.

Napęd mieszany

Napęd hybrydowy mieszany łączy zalety obu powyższych rozwiązań. Jest to zaawansowane rozwiązanie, a co za tym idzie bardziej kosztowne w produkcji. W układzie mieszanym możemy korzystać z wydajności układu szeregowego przy niewielkich prędkościach oraz z oszczędności układu równoległego przy prędkościach autostradowych. Największym producentem hybrydowych układów mieszanych jest obecnie Toyota.

Plug-in ( PHEV )

Najbardziej zaawansowanym napędem hybrydowym stosowanym obecnie jest układ plug-in (PHEV). Napęd PHEV jest rozwinięciem układu mieszanego i łączy ze sobą właściwości auta hybrydowego z typowym autem elektrycznym. Dzieje się to za sprawą gniazda ładowania, które pozwala uzupełnić prąd w akumulatorach korzystając z prądu elektrycznego. Zasięg samochodu z napędem plug-in na samym elektryku jest znacznie większy niż w typowej hybrydzie. Kierowca auta wyposażonego w układ plug-in może sam wybrać jakim trybem chce w danym momencie jechać. Czy ma to być czysty elektryk, hybryda czy sam silnik spalinowy. Jako ciekawostkę dodam, że pierwszym producentem, który rozpoczął sprzedaż samochodu PHEV był chiński BYD Auto, miało to miejsce w grudniu 2008.