W pierwszym roku powstać ma 50 000 egzemplarzy samochodu. Jego zasięg szacowany jest na ok. 300 km. Wiadomo także, że obecny właściciel – czyli NEVS – planuje wyprodukowanie 1 mln samochodów elektrycznych do 2020 roku oraz wprowadzanie kolejnych modeli.

Saab Automobile AB była spółką szwedzkiego przedsiębiorstwa lotniczego Saab, założonego w 1937 roku w Linkoping. Firma produkowała samochody osobowe w latach 1947–2011. Szwedzki producent od roku 1989 roku należał do amerykańskiego koncernu General Motors, właściciela m.in. Chevroleta, Cadillaca i Buicka, a do niedawna m.in. Opla.

Poważne problemy szwedzkiego producenta zaczęły się w roku 2009, kiedy to General Motors złożył wniosek o pomoc w wysokości 5 mln koron, by utrzymać produkcję. Rząd jednak się nie zgodził. Następnie Saab miał przejść w ręce Spykers Cars, ale rozmowy z GM zakończyły się fiaskiem, podobnie jak i z firmą Koenigsegg.

Losy Saaba ostatecznie zakończyły się w roku 2011, kiedy to do sądu w Vaenersbourgu wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości Saab Automobile AB. Produkcję zakończono w roku 2012, zaś ostatnie egzemplarze samochodów tej marki sprzedane zostały na początku 2013 roku.

W tym samym czasie prawa do Saaba wykupiła szwedzka spółka NEVS, czyli National Electric Vehicle Sweden, która od grudnia 2013 roku wystartowała na nowo z produkcją Saaba 9-3 II FL. Sytuacja skomplikowała się we wrześniu 2014 roku, kiedy to Saab AB wycofał zgodę na używanie marki Saab dla aut produkowanych przez NEVS.

Dlatego najnowsza, elektryczna odmiana modelu 9-3 ma już na grillu logo NEVS. Produkcja nowego modelu wystartowała 5 grudnia 2017 roku. I choć NEVS jest szwedzki, to jego właścicielami w rzeczywistości są Chińczycy. Nie zmienia to faktu, że NEVS 9-3 w wersji elektrycznej może pokonać 300 km. I choć producent nie podał jeszcze żadnych danych technicznych, taki zasięg wskazuje na obecność akumulatora o pojemności w okolicach 40 kW.

W pierwszym roku NEVS planuje wyprodukować ok. 50 000 egzemplarzy, docelowo ma powstawać ponad 200 000 elektrycznych modeli 9-3 w ciągu roku. Producent przewiduje, że do 2020 roku wyprodukuje 1 mln samochodów elektrycznych. Firma chwali się jednak, że ma już zamówienia na ponad 150 000 egzemplarzy o wartości 12 mld dolarów. Wiadomo także, że odświeżony 9-3 to tylko początek nowych aut NEVS, a kolejne modele mają być już zupełnie nowymi konstrukcjami.

źródło: NEVS Tianjin Project Kicks off Production