Sprzęt do zimowego utrzymania dróg krajowych jest już w gotowości. Około 2300 pojazdów, m. in. pługi, solarki, czy pługi wirnikowe czeka na opady śniegu. W prawie 290 magazynach o łącznej pojemności ok 430 tys. ton zgromadzona jest sól drogowa. Na działania związane z zimowym utrzymaniem planujemy wydać w nadchodzącym sezonie ok. 430 mln zł.

Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu przez 16 oddziałów GDDKiA. Działaniami na drogach kierują 104 Rejony, 273 Obwody Drogowe, do zadań których należy m.in.: skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie materiałów do zwalczania śliskości zimowej, w tym chlorku sodu i materiałów uszorstniających niezbędnych do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg.

Ogółem do ZUD przygotowane jest ok. 2 400 pługów, ok. 1 400 solarek oraz inny sprzęt niezbędny do zimowego utrzymania. GDDKiA posiada 286 magazynów soli o łącznej pojemności ok. 430 tys. ton. Wzdłuż dróg krajowych zostanie ustawionych ok. 1 480 km zasłon przeciwśnieżnych.

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak ew. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Dla potrzeb operacyjnych zainstalowano ok. 890 kamer oraz ok. 500 stacji meteorologicznych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje prawie 19 000 km dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu). Przygotowania do zimy siłą rzeczy muszą zatem rozpoczynać się już wtedy, gdy temperatury sięgają 30 °C, a większość z nas jest na letnich urlopach. Wówczas drogi krajowe oceniane są pod kątem technicznym – sprawdzany jest stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających.

W razie konieczności zleca się prace o charakterze utrzymaniowym np. remonty cząstkowe, a także udrożnienie rowów i ścieków przykrawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z powierzchni jezdni. Dokonuje się przeglądu zadrzewienia usuwane są też osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych.

Kierowco – chcesz przejechać – przepuść

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

GDDKiA apeluje o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, z czym spotkali się kierowcy takich pojazdów, stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącymi pojazdami.

źródło: Mapa zimowego utrzymania dróg krajowych sezon 2017/2018 – PDF